"Voor simpele overschrijving vraagt bank 6 euro": ouderen klagen over extra kosten voor wie niet digitaal bankiert
Veel ouderen vinden het niet kunnen dat ze extra moeten betalen als ze in een bankkantoor geld gaan afhalen of overschrijvingen doen. Dat blijkt uit een enquête van de christelijke ouderenvereniging Okra. Ouderen vinden dat ze vaak voor een voldongen feit worden geplaatst: bankkantoren sluiten, geldautomaten verdwijnen en er wordt van hen verwacht dat ze overstappen naar digitaal bankieren. Wie dat niet doet, wordt gestraft en dat vinden de meeste ouderen niet correct.
Voor ouderen is het niet vanzelfsprekend om over te schakelen op digitaal bankieren. "Veel ouderen zijn altijd gewoon geweest om aan het loket bediend te worden en hebben nog altijd de voorkeur voor de papieren weg. Dat betekent niet dat ze geen digitale vaardigheden hebben, een heel grote meederheid heeft die wel al, maar soms onvoldoende", zegt Ellen Ophalvens van Okra.
"Er zijn heel veel mensen die angstgevoelens hebben en zich onveilig voelen, door de vele phishinggevallen (oplichting via het internet, red.) die er zijn. Vaak zijn er ook problemen met de online bankingplatformen. Die zouden niet altijd even toegankelijk zijn voor ouderen. Ouderen zouden ook graag wat meer hulp willen, als ze aan de slag gaan met die digitale platformen."
Ophalvens wijst erop dat dit niet alleen een probleem is voor ouderen, maar ook voor andere kwetsbare groepen in onze maatschappij, die niet mee zijn met de nieuwste digitale ontwikkelingen.
Kantoren sluiten, cashautomaten verdwijnen
Doordat steeds meer kantoren sluiten en cashautomaten verdwijnen, moeten ouderen zich steeds verder verplaatsen. "Dat is niet altijd evident, ze moeten rekenen op familie of op het openbaar vervoer", zegt Ophalvens in "De ochtend". "In Zweden en Nederland werken banken samen om cashautomaten te installeren. Dat komt er ook in ons land. Wij willen dat die automaten dan nabij genoeg geïnstalleerd worden, liefst op deelgemeente niveau."
"60 procent van de mensen in ons land betaalt nog met cash. Dat is heel vaak het geval in kleine winkels, waar er niet altijd de mogelijkheid is om met de bankkaart te betalen. Dus het is zeker en vast nog nodig dat er dichtbij cash kan worden afgehaald."

OKRA: "Het is voor senioren echt nodig dat je dichtbij cash kan afhalen"
Kosten verspreiden over alle klanten
Okra vraagt dat de kosten om te bankieren gelijk verspreid worden over alle klanten. "De kosten die aangerekend worden om bijvoorbeeld rekeninguittreksels af te printen of een overschrijving te doen aan het loket zijn overdreven. Uit recent onderzoek bleek, dat dat soms tot 12 euro voor één verrichting kan zijn. De kosten voor het ontwikkelen van een digitaal bankingplatform worden niet doorgerekend aan digitale gebruikers, maar aan de analoge gebruikers. Dat klopt niet volgens ons."
Ook via "De inspecteur" van Radio 2 komen klachten binnen over de kosten die banken aanrekenen voor verrichtingen aan het loket. "Voor 1 simpele manuele overschrijving in de bank te doen, durft de bank 6 euro extra te vragen en 2 euro als je een som cash geld wil afhalen", schrijft Katrien Standaert. "Dit is echt diefstal en uitbuiting van bejaarden."
Daarnaast willen ouderen ook makkelijker van bank kunnen veranderen met behoud van hun rekeningnummer. "76 procent van de mensen die wij bevraagd hebben, zouden overschakelen naar een andere bank, als die lagere kosten zou aanrekenen", zegt Ophalvens.
Digitale educatie
Karel Baert van Febelfin, de Belgische federatie van de financiële sector, heeft zeker begrip voor de verzuchtingen van de ouderen. "Er is een digitaliseringsgolf in de hele samenleving, niet alleen in de financiële sector. Het is de bedoeling om zoveel mogelijk mensen op die digitale trein te krijgen", zegt Baert in "De ochtend". "Wij zetten enorm in op die digitale educatie. We zetten projecten op met Okra, onder andere, maar ook met de Koning Boudewijnstichting."
"Er zal altijd nog een netwerk van bankkantoren overblijven. Ik geloof sterk in het persoonlijk contact tussen de klant en de bankier", zegt Baert. "Als je vergelijkt met andere landen doet België het nog zeer goed. We hebben het op twee na dichtste bankennetwerk van Europa."
Volgens Baert is het niet zo dat de kosten voor de digitalisering van de banken worden doorgerekend aan de mensen die nog liever naar het loket gaan. "Ik denk dat de kosten worden toegewezen waar ze ontstaan", zegt hij. "Ik denk niet dat de ene groep de andere subsidieert." Hij raadt de ouderen aan om bij hun bank te informeren of er speciale pakketten zijn die meer gericht zijn op hun noden.
