NMBS bestelt 200 extra dubbeldeksrijtuigen, een investering van 450 miljoen euro

De NMBS heeft 200 extra dubbeldeksrijtuigen besteld bij producent Bombardier-Alstom. De spoorwegmaatschappij laat weten dat het gaat om een een investering van zo’n 450 miljoen euro. De rijtuigen zijn samen goed voor 20.000 treinzitjes. De nieuwe dubbeldekkers zullen vooral ingezet worden op de IC-verbindingen die de Brusselse Noord-Zuidverbinding doorkruisen. Zo wordt de capaciteit van en naar de hoofdstad verhoogd zonder dat daarvoor de spoorcapaciteit moet worden uitgebreid.

Spoorwegmaatschappij NMBS had in het verleden al aangekondigd dat men fors zou investeren in nieuwe treinen, om de oude vloot gaandeweg te vervangen. Nu voegt ze nog eens de daad bij het woord door een order van zo’n 450 miljoen euro te plaatsen bij het consortium Bombardier-Alstom.

Concreet worden met dat geld 200 dubbeldeksrijtuigen gekocht van het type M7: 130 autonoom toegankelijke rijtuigen voor reizigers met een beperkte mobiliteit gekocht en 68 rijtuigen met een stuurpost, met plaats voor fietsen en kinderwagens.

Toegankelijkheid

Nu is het probleem vaak nog dat reizigers met een beperkte mobiliteit niet zelfstandig de trein kunnen nemen. Het probleem is dat de perrons en de treinen vaak nog niet dezelfde instaphoogte hebben. 

Bij de vorige M7-rijtuigen, die 5 jaar geleden besteld werden, kwam die hoogte niet overeen. Daarom heeft NMBS beslist om voor toekomstige leveringen het ontwerp van rijtuigen aan te passen.

De nieuwe rijtuigen zullen deuren hebben met een standaard-instaphoogte van 76 centimeter. Als de deur opent zal een uitschuivende trede de afstand tussen perron en trein overbruggen. De leverancier zal de eerste rijtuigen van dit type leveren in 2024. 

De 200 nieuwe rijtuigen komen bovenop de 445 M7-rijtuigen die in 2015 al waren besteld en nu geleverd worden. Tegen het einde van dit jaar moeten veertig rijtuigen zijn geleverd. In 2021 komen er daar nog eens 150 bij.

Meest gelezen