Copyright 2018, Rosley Majid, licensed via EyeEm Mobile GmbH

Gekluisterd aan ons scherm: Vlamingen keken gemiddeld 7 uur televisie per dag tijdens lockdown

Tijdens de lockdownperiodes keken de Vlamingen gemiddeld 7 uur per dag naar televisie. Dat meldt telecombedrijf Telenet na een analyse van het tv- en kijkgedrag bij zijn 1,8 miljoen televisieklanten. "Zowel lineaire televisie als streaming zagen we de afgelopen maanden toenemen, en dan vooral in de maanden waarin alle hobby’s en activiteiten wegvielen", vertelt Dieter Nieuwdorp, marketing-verantwoordelijke bij Telenet.

In de lockdownmaanden maart, april, oktober en november hebben de Vlamingen tussen de 13 en 22 procent meer lineaire televisie - kijken naar een programma wanneer het uitgezonden wordt - gekeken dan in diezelfde periodes vorig jaar. Dat wil zeggen dat we ongeveer zeven uur per dag voor ons televisiescherm doorbrachten.

De versoepelingen en het betere weer zorgden tijdens de zomermaanden voor een daling naar zo’n vijfenhalf uur per dag, maar dat aantal ligt nog altijd een half uur hoger dan in 2019.  Over het hele jaar bekeken, zaten we gemiddeld negen procent meer voor de buis dan in 2019.

Vooral in april scheerde daytime televisie hoge toppen en keken we overdag bijna 50 procent meer televisie.

Dieter Nieuwdorp, marketing-verantwoordelijke bij Telenet

De coronapandemie heeft er vooral voor gezorgd dat we overdag meer televisie kijken: dit jaar stond de televisie overdag 16 procent meer aan ten op zichte van 2019. "Daytime leek even het nieuwe primetime te worden", stelt Dieter Nieuwdorp, marketing-verantwoordelijke bij Telenet. "Als we meer thuis zitten, lijken we ons dus ook overdag te ontspannen of pauze te nemen voor de televisie. Vooral in april scheerde daytime televisie hoge toppen en keken we overdag bijna 50 procent meer televisie."

Nood aan nieuws

In deze vreemde tijden snakten we ook meer naar duiding en informatie. Uit de analyse van Telenet blijkt dat zijn klanten dit jaar tot 20 procent meer naar live nieuwsuitzendingen keken in vergelijking met 2019. Dat is een stijging van 69 naar 83 minuten per maand. Ook hier vallen de cijfers van de maanden maart (+35 procent), april (+58 procent), oktober (+16 procent) en november (+30 procent) op. De nieuwsuitzendingen van 16 maart en 6 november 2020 werden het meest bekeken.

"Nu we massaal thuis zitten is het ook logisch dat de televisie sneller en vroeger aangaat bij onze klanten", vertelt Dieter Nieuwdorp. "Zowel lineaire televisie als streaming zagen we de afgelopen maanden toenemen, en dan vooral in de maanden waarin alle hobby’s en activiteiten wegvielen voor velen. Ook voor de komende feestdagen verwachten we dat deze platformen meer dan andere jaren gebruikt zullen worden. Nu we geen familie kunnen uitnodigen, is de kans groot dat we meer televisie zullen kijken met het hele gezin.”

Meest gelezen