(Te) veel volk in de winkelstraat? Nieuwe app brengt de drukte in kaart

Telecomoperator Orange lanceert vandaag Crowdsurfer, een gratis app waarop je kan zien hoe druk het is in een bepaalde wijk of straat. Hiervoor gebruikt de app anonieme gegevens van smartphones die zich in de buurt bevinden. Eerder gebruikte Orange dezelfde technologie om de menigte in kaart te brengen op de Ten Miles in Antwerpen en op het muziekfestival Tomorrowland. Crowdsurfer is een samenwerking tussen acTVty en technologiegroep Cronos. AcTVty biedt diensten van Orange aan voor evenementen. 

Het afgelopen weekend (en ook al eerder) was het bijzonder druk op de Meir in Antwerpen. Net voor de feestdagen proberen mensen nog op het laatste moment een leuk cadeau te vinden voor vrienden en familie. In sommige steden mogen winkels in december op sommige zondagen openen, met de bedoeling om de mensenmassa zoveel mogelijk te spreiden. Maar dat bleek in dit geval een maat voor niets. 

Bekijk hier een reportage over de drukte in de winkelstraten uit "Het Journaal" van 5 december 2020 (en lees voort onder de video):

Videospeler inladen...

Groen, oranje of rood

Daar proberen Orange, technologiebedrijf Cronos en evenementenbureau acTVty nu een oplossing voor te vinden. Zij lanceren vandaag Crowdsurfer, een gratis app waarmee je kan zien of er ergens teveel mensen samen komen. Wil je gaan shoppen op de Meir in Antwerpen of op de Bruul in Mechelen? Dan kan je in de app op voorhand controleren of het er druk is. De app laat je aan de hand van een kleurcode weten of er veel volk is of niet. Kleurt de plek rood, dan blijf je best weg. Bij geel is de kust veilig. Als de zone groen kleurt dan kan je in alle rust gaan winkelen. 

We weten niet waar je je bevindt. Meer nog, we kunnen dat achteraf ook niet terugvinden in onze gegevens

Hoe werkt Crowdsurfer? De app meet hoeveel smartphones er zich op een bepaald tijdstip in een wijk bevinden. "Dat meten we aan de hand van de gsm-masten die overal geplaatst zijn", zegt Werner De Laet, Chief Enterprise, Innovation & Wholesale Officer van Orange. "Wij weten hoeveel mensen met Orange bellen. Die gegevens worden dan geëxtrapoleerd naar de hele bevolking, en dat geeft een goed zicht op hoeveel smartphones zich ergens bevinden."

"We weten niet waar je shopt"

De Laet benadrukt dat de gegevens anoniem worden verzameld. "We weten niet waar je je bevindt. Meer nog, we kunnen dat achteraf ook niet terugvinden in onze gegevens", zegt De Laet. 

We doen zelf de test. We geven in Crowdsurfer "Nieuwstraat Brussel" in en zien wat we krijgen. Wat blijkt? Eén deel van de winkelstraat kleurt rood, een ander deel kleurt groen. Hoe kan dat? Volgens De Laet heeft dit te maken met de manier waarop de gsm-masten geplaatst zijn. "Een gsm-mast dekt een bepaald gebied. En als je in dat gebied ook straten hebt waar veel verkeer is, dan is de kans groot dat dat ook rood kleurt. Je kan ervan uitgaan dat het in de Nieuwstraat nu drukker is."

Lees verder onder de foto.

Het valt ook meteen op dat de afgebakende gebieden in steden veel kleiner zijn dan op het platteland. De Laet: "Dit komt omdat we in steden veel meer smartphones hebben op een bepaalde oppervlakte." 

Orange ontwikkelde eerder gelijkaardige toepassingen die gebruikt werden door hulpdiensten. Dat deed de telecomoperator voor de Ten Miles in Antwerpen en voor het muziekfestival Tomorrowland. Deze zomer ontwikkelde het bedrijf een gelijkaardige app voor Toerisme Vlaanderen. Die dienst wilde meten hoeveel mensen er aan de kust waren. 

"We vonden het nuttig om deze technologie open te stellen voor het publiek", zegt De Laet. In tegenstelling tot Coronalert, is Crowdsurfer niet afhankelijk van het aantal mensen dat de app downloadt. Maar De Laet is wel benieuwd naar de reacties. "Hoe meer mensen de app gebruiken, hoe liever. Op termijn willen we nieuwe functionaliteiten inbouwen, zoals op voorhand voorspellen hoe druk het gaat worden", zegt De Laet.

Crowdsurfer kan je vinden in de Play Store van Google en appstore van Apple.

Meest gelezen