jaco klamer

Leve de lockdown voor leveranciers van maaltijdboxen: nooit waren die zo populair

Zelf koken, maar alle ingrediënten voor je maaltijden aan huis laten leveren, het kan al jaren. Maar nog nooit waren maaltijdboxen zo populair als in 2020. Veel Belgen probeerden de formule dit jaar voor het eerst uit. En opvallend: ze blijven klant, zo blijkt uit een rondvraag van "De inspecteur" (Radio 2).

De kans is groot dat ook u in 2020 voor het eerst een maaltijdbox aan huis liet leveren. Dat valt misschien wel wat duurder uit, maar je hoeft dan niet zelf na te denken over wat je gaat eten. En vooral: je moet niet naar de winkel om inkopen te doen. Het was te verwachten dat het systeem aan populariteit zou winnen tijdens de lockdowns van dit jaar. Maar dat de groei zo sterk zou zijn, verbaast vriend en vijand. 

Marktleider HelloFresh is intussen actief in 14 landen. Het Duitse bedrijf zag zijn klantenaantal stijgen van 2,61 miljoen vorig jaar naar 5 miljoen in 2020. Het aantal geleverde boxen is zelfs meer dan verdubbeld. Vandaag staat de teller op 19,49 miljoen, terwijl dat vorig jaar nog 9,11 miljoen was.

Terugval blijft uit

Dichter bij huis doet ook het Belgische Foodbag gouden zaken. “Vóór de coronacrisis hadden we zo’n 2.300 klanten” zegt oprichter Stéphane Ronse. “Dat is nu uitgebreid naar 7.000 gezinnen. De verkoop is verdrievoudigd tot meer dan 3 miljoen boxen. Vroeger leverden we vooral boxen voor 2 personen, nu is er meer vraag naar die van 4 en 5 personen.”

We hadden een terugval verwacht na de eerste lockdown, maar die is er niet gekomen
Stéphane Ronse, Foodbag

Blijkbaar valt het systeem in de smaak bij de nieuwe gebruikers, want de cijfers blijven hoog. “We hadden een terugval verwacht na de eerste lockdown, maar die is er niet gekomen. Mensen zijn blijkbaar overtuigd van het gebruiksgemak en blijven klant”, zegt Ronse. Ook HelloFresh merkt geen terugval in de cijfers.

Vooral aan het begin van de tweede lockdown steeg het aantal klanten fors. “We hebben toen alle zeilen moeten bijzetten, want op 2 weken tijd kregen we 4 keer zo veel bestellingen binnen. Toch raakten we moeiteloos aan onze ingrediënten dankzij de flexibiliteit van onze lokale leveranciers”, zegt Ronse. “We hebben enkel gevraagd aan onze klanten om hun bestelling een dag eerder door te geven.”

(Lees verder onder de foto)

Archiefbeeld ter illustratie.
Florian Van Eenoo / Photo News

Anders gaan eten

De lockdowns doen veel mensen ook anders omgaan met hun voeding. HelloFresh ziet de interesse in gezonde maaltijden sterk stijgen: "Belgen koken vaker, maar lijken ook bewuster te eten. Sinds maart 2020 is in België 50 procent meer gezocht op gezonde recepten in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar", zegt Thomas Stroo van HelloFresh Benelux.

Ook bij Foodbag merken ze die evolutie. “Onze klanten willen nog meer dan vroeger weten waar hun ingrediënten vandaan komen. Wij zetten ook in op duurzaamheid  We kopen bijvoorbeeld geen halloumi-kaas in Griekenland, maar Vlaamse Berloumi. Zo hebben we in totaal zo’n 60 lokale leveranciers.”

Ook vegetarisch eten zit in de lift. Thomas Stroo van Hellofresh: “Vorig jaar was 30 procent van alle bestellingen vegetarisch, dat steeg dit jaar naar 34 procent. Dat maakt van vegetarisch ook direct de meest populaire proteïne van de HelloFresh-gebruiker, wat positief is voor een meer duurzaam dieet en eetpatroon.”

Toch bleef de Italiaanse keuken met voorsprong de populairste bij de thuiskoks van HelloFresh: “Belgen bestelden zelfs 50 procent meer pastagerechten in 2020 vergeleken met 2019.”

Meest gelezen