“Noodparking Ursel brengt natuurgebied in nood”, zegt Natuurpunt Meetjesland

Als er vrachtwagens zullen parkeren op het vliegveld van Ursel bij Aalter, zal dat een grote impact hebben op de natuur daar, zegt Natuurpunt Meetjesland. Het vliegveld ligt midden in het natuurgebied Drongengoed, met waardevolle natuur en zeldzame vogels. “Er zouden maatregelen moeten komen om die natuur te beschermen”, zegt Natuurpunt Meetjesland.

Natuurpunt Meetjesland maakt zich grote zorgen om de natuur in Drongengoed in Aalter als daar tot 500 vrachtwagens zullen parkeren bij een ‘no-deal-brexit’. Die zouden het vliegveld in het natuurgebied dan moeten gebruiken als noodparking. Want bij een brexit zonder akkoord zullen er veel douaneformaliteiten en controles komen, waardoor de trucks lang moeten wachten. "Maar dat vliegveld is helemaal niet voorzien op 500 trucks én hun chauffeurs", zegt de natuurvereniging.

Vrachtwagenchauffeurs zullen niet weten dat ze midden in een natuurgebied zijn
Koen Martens, Natuurpunt Meetjesland

Het Drongengoed is een landschapspark dat Europees beschermd wordt. Er leven zeldzame vogels zoals onder meer nachtzwaluwen, de wespendieven, haviken en zwarte spechten. “Die zijn gevoelig zijn voor verstoring. Die verstoring komt er sowieso als het vliegveld niet aangepast wordt aan de vrachtwagens en hun chauffeurs”, zegt Koen Martens van Natuurpunt Meetjesland. 

“We begrijpen dat er een oplossing nodig is en dat het vliegveld van Ursel die oplossing kan bieden. Maar wie zo’n beslissing neemt, zou toch rekening moeten houden met het feit dat het vliegveld midden in een Europees beschermd natuurgebied ligt. Wij dringen daarom aan op extra maatregelen om de impact op de natuur tot een minimum te herleiden. Want de vrachtwagenchauffeurs komen op de betonvlakte van het vliegveld terecht, en beseffen niet dat ze midden in een natuurgebied zijn.”

Sensibilisering en sanitair

“De graslanden rond het vliegveld zijn uiterst waardevol”, zegt Koen Martens van Natuurpunt Meetjesland. “Er staan bijvoorbeeld ook veel paddenstoelensoorten. De vrachtwagenchauffeurs zouden die eigenlijk niet of zo weinig mogelijk mogen betreden. Ze zouden informatie moeten krijgen over het natuurgebied waarin ze terechtkomen, zodat ze weten dat ze de rust daar moeten respecteren. Er zou ook genoeg sanitair moeten komen, zodat ze niet te veel in het natuurgebied rondlopen. De beslissing om van het vliegveld een noodparking te maken kwam van de federale overheid, het domein is van defensie. Misschien moeten zij die verantwoordelijkheid op zich nemen? We hopen ook dat het Agentschap voor Natuur en Bos een oogje in het zeil houdt. Ook de gemeente Aalter zou er de nodige aandacht moeten aan besteden. Die was ook niet echt te vinden om van het vliegveld een noodparking te maken.” 

Meest gelezen