"Futuristische" mode-ontwerper Pierre Cardin (98) overleden

De Franse modeontwerper Pierre Cardin (98) is overleden. Dat bevestigt zijn familie aan het Franse persagentschap AFP. Hij was een van de laatste grote modeontwerpers uit de jaren 60 en 70 en vooral bekend voor zijn indertijd futuristische en optimistische kleren. De collecties worden nu wereldwijd in musea getoond. De man was meer dan zeven decennia actief in modeland.

Zo jaren zestig als het maar kan: dat zijn de kleren van Fransman Pierre Cardin met geometrische vormen, primaire kleuren, zilver en goud. Die hypermoderne stijl had een lange voorgeschiedenis. Cardin werd op 2 juli 1922 geboren in Noord-Italië, als kind van Franse wijnboeren. Hij bleek al heel snel interesse te hebben voor kostuums en op zijn 14e was hij al leerling in een modezaak. Na de Tweede Wereldoorlog werkte hij bij Elsa Schiaparelli en Christian Dior, die de twintiger al meteen tot hoofd van zijn naaiatelier benoemde. 

De party van de eeuw

In 1946 bedacht Pierre Cardin de kostuums voor de film "La belle et la bête", het meesterwerk van schrijver en regisseur Jean Cocteau. In 1951 ontwierp hij tientallen outfits tegelijk voor een legendarisch gemaskerd oosters bal in het Palazzo Labia in Venetië. De hele jetset was aanwezig op deze "party van de eeuw" en de haute couture-loopbaan van Pierre Cardin was gelanceerd.   

Eerst komt de kleur, dan de vorm

In de jaren 50 startte  Cardin zijn eigen atelier en opende hij zijn Parijse winkel "Eve", gevolgd door de mannenwinkel "Adam". Uit die tijd dateert ook de zogenoemde "bubble dress": smal in de taille en met een ingesnoerde zoom. Het resultaat is een bolvormige rok.  Pierre Cardin hield wel van bollen en cirkels. In ’59 stelde hij zijn eerste prêt-à-porter-collectie voor.

Bekijk hier een sfeerbeeld van een modeshow  in het BRT-programma Penelope, 4 maart 1965, met commentaar van Paula Sémer en een interview met Pierre Cardin over het belang van kleur:

Videospeler inladen...

Space Age

De jaren 60 waren de gouden tijden van de ruimtevaart en al dat blinkende metaal bood inspiratie voor Cardin. Hij was trouwens de eerste gewone sterveling die na de maanlanding in het ruimtepak van Buzz Aldrin mocht kruipen. 

Opvallend in alle ontwerpen van Cardin zijn de geometrische motieven en de "architecturale" snit van de kleren, vaak met uitsparingen in de stof. Mini-jurken in A-vorm, rekbare broekpakken, unisex-modellen: het was allemaal bevrijdend fris, optimistisch en typisch eind jaren zestig.   

In 1966 tekende Cardin de uniformen voor de stewardessen van Pakistan International Airlines: een stijlvolle herinterpretatie van de shalwar kameez, de wijde tuniek en broek. En hij verzamelde bijzondere modellen voor zijn eerste kindercollectie: alle drielingen van Parijs.

Cardin kleedde beroemdheden als Catherine Deneuve en Mia Farrow. Met actrice Jeanne Moreau was hij korte tijd verloofd, maar daarna outte hij zich als homo. In 1968 was actrice Lauren Bacall zijn muze en droeg ze zijn "cardine dress" in een eigen, hightech textiel en met het reliëf van een ... eierkarton. Strijken overbodig.

foto archief Pierre Cardin

Tot op hoge leeftijd bleef Pierre Cardin aan het roer van zijn bedrijf. Maar zo toonaangevend als in de jaren 60 en 70 was Cardin nooit meer. Een gehaaid zakenman was hij zeker. Zijn naam verscheen op horloges, meubels of parfum. Hij sloot lucratieve licentiecontracten af, waardoor je werkelijk overal ter wereld wel sokken of polo's met het Cardin-logo kunt vinden.

Toen Pierre Cardin veertig, vijftig, zestig en ja, zelfs zeventig jaar ontwerper was brachten musea in de hele wereld expo's van zijn werk. In 2019 nog in New York en in Düsseldorf onder de vlag “Fashion Futurist”. In Parijs heeft hij zijn eigen Pierre Cardin-museum

Het betere vastgoed

Aan de Franse Azurenkust nabij Cannes kocht Cardin in 1992 het "Palais Bulles", opgetrokken in niets dan ronde vormen. Met architect Antti Lovag maakt hij er zijn droomhuis van. Te huur voor al uw exclusieve feesten. Pierre Cardin was ook de eigenaar van de restaurantketen Maxim’s. En hij bezat het kasteel Lacoste van de markies de Sade, in de Vaucluse, waar hij elke zomer een muziekfestival organiseerde.

Meest gelezen