Meer leerlingen veranderden na kerstvakantie van studierichting: "Door corona kregen te veel kinderen A-attest"

Opvallend veel leerlingen zijn na de kerstvakantie van studierichting of van school veranderd. Eigenlijk hadden velen van hen in september al moeten veranderen, maar door de coronopandemie werden minder goeie resultaten op het einde van vorig schooljaar door de vingers gezien. Mariagaard in Wetteren ontvangt vandaag 40 procent méér nieuwe leerlingen dan anders. 

Heel wat scholen verwelkomen vandaag nieuwe leerlingen in de klas. Dat komt omdat opvallend veel kinderen en jongeren van studierichting of school zijn veranderd na de kerstvakantie. In Mariagaard in Wetteren zijn er zelfs 40 procent meer nieuwe leerlingen in vergelijking met andere jaren. In Sint-Bernardus in Oudenaarde veranderen er dubbel zoveel leerlingen als gewoonlijk van richting. In andere scholen in Oost-Vlaanderen, in Eeklo en Aalst, zijn de cijfers gelijklopend met andere jaren. 

Heroriëntering na kerstexamens

In Mariagaard in Wetteren zien ze vandaag 40 procent meer nieuwe leerlingen in vergelijking met andere jaren. Allemaal leerlingen die zich moeten heroriënteren na de kerstexamens. De examens van vorig jaar of het gebrek daaraan zijn de oorzaak, legt directrice Marinka Marinus uit: "Na een periode waarin ze weinig en op een andere manier les kregen, hebben heel wat leerlingen op het einde van vorig schooljaar een A-attest gekregen, terwijl ze dat in andere omstandigheden niet gekregen zouden hebben." 

Tijdens het eerste semester van dit schooljaar werd bij veel leerlingen duidelijk dat hun studierichting te hoog gegrepen was en dat ze niet op hun plaats zaten, bijvoorbeeld in een ASO-richting. "Dat is jammer", zegt Marinus. "Ze volgden een richting zonder veel succes. Dat is slecht voor hun zelfbeeld. Ze deden hun best, maar werden daar niet voor beloond. Het gevolg is dat veel leerlingen moeten heroriënteren na de kerstvakantie."

Ze zijn onzeker, maar na een dikke week vinden ze hun draai wel

Thomas Declercq, Directeur IT Mariagaard Wetteren

Ervaring met nieuwe leerlingen

Zo'n heroriëntering tijdens het schooljaar is ingrijpend, maar Mariagaard in Wetteren heeft er ervaring mee. "Als technische school hebben we elk jaar veel instroom tijdens het jaar", vertelt Thomas Declercq, directeur IT op de school. "Maar het is toch anders dan starten in september. De leerlingen komen in een bestaande klasgroep terecht, terwijl in september voor iedereen alles nieuw is. We proberen hen goed te begeleiden, tips te geven en te luisteren. Meestal vinden ze hun draai wel na een week." 

"Je merkt wel aan de gesprekken dat ze onzeker zijn", merkt ook Marinus op. "Maar anderzijds spreekt het idee van een nieuwe start, een richting die ze succesvol kunnen volgen en waar ze zich beter in hun vel zullen voelen, hen toch aan."  

We organiseerden tijdens de vakantie een webinar voor alle nieuwe leerlingen en hun ouders

Marinka Marinus, directeur Mariagaard Wetteren

Moeilijke organisatie

Heel concreet kwamen vanmorgen 46 nieuwe leerlingen aan in Marigaard in Wetteren. Leuk voor de school, maar het brengt toch ook een hele organisatie met zich mee, heeft directeur Marinus ondervonden: "Elke leerling moet een fysieke plaats krijgen, ze moeten op de hoogte zijn van het lesrooster en van de schoolregels. Bovendien hebben de 2de en 3de graad zowel contact- als afstandsonderwijs." Aangezien Mariagaard op technisch en IT-vlak een vooruitstrevende school is, betekent dat ook op dat vlak extra uitleg voor de leerlingen. Die gebeurde allemaal in de kerstvakantie, vaak door leerkrachten die dat vrijwillig deden. 

IT-directeur Declercq organiseerde tijdens de vakantie een webinar voor de nieuwe leerlingen en hun ouders. "Bij IT was het alle hens aan denk," legt hij uit, "de nieuwe leerlingen moesten nieuwe computerpakketten leren kennen, want wij werken anders dan in de klassieke Smartschoolomgeving. Ze hadden tijdens het webinar ook de kans om vragen te stellen. Het was een hele klus om iedereen online te krijgen, maar het is gelukt."   

Niet streng maar mild

Het begin van die 'eerste' schooldag is intussen gepasseerd en goed verlopen. "We hebben iedereen zo goed mogelijk en coronaproof ontvangen. Omdat we iedereen een warm welkom wilden geven, hebben we iedere leerling apart begeleid, met een individuele begeleider. Het was spannend en ik zag veel ouders met een klein hartje afscheid nemen, want het is niet evident om nu over te stappen. Maar het is allemaal in orde gekomen." 

"We vinden het zeer belangrijk dat leerlingen zo snel mogelijk in het juiste profiel passen en dat ze op het juiste niveau succes kunnen ervaren", zegt Marinus nog. Dat was overigens ook een van de richtlijnen van het Katholiek Onderwijs Vlaanderen. "Wees er attent voor, laat de leerlingen niet onnodig een jaar verliezen," besluit directeur Marinka Marinus, "We volgen die richtlijn op.  Niet door streng te zijn, maar door mild te zijn en hen de juiste begeleiding te geven, zodat ze zich goed voelen."  

Meest gelezen