Vrachtluchtbrug ingelegd tussen Oostende en Birmingham
De luchthaven van Oostende is begonnen met een luchtbrug voor vrachtverkeer, een verbinding tussen Oostende en Birmingham. Zelfs na het handelsakkoord tussen het Verenigd Koninkrijk en Europa heeft die luchtbrug zin, vooral voor nicheproducten van klanten die willen dat hun producten snel ter plaatse zijn, zegt Ann Vanpraet van de luchthaven van Oostende.Â
De luchthaven van Oostende was klaar voor een harde Brexit. Er waren afspraken gemaakt met de collega's van de luchthaven van Birmingham en met de Britse cargomaatschappij Jota Aviation en logistieke partner Priority Freight. Om lange files te omzeilen van vrachtwagens op de weg, was er de mogelijkheid om het goederenvervoer ook via de lucht te laten plaatsvinden. Er is intussen wel een handelsakkoord, maar Jota Aviation blijft in de luchtbrug geloven. Gisteren was er één vlucht. Vandaag zijn er twee vluchten. Jota Aviation heeft vier British Aerospace 146-300 Freighters. Eén daarvan verzorgt de verbinding.Â
Klein maar flexibel
Het vliegtuig kan maximum 11 ton vracht meenemen, dat is niet veel. Toch ziet Ann Vanpraet van de Oostendse luchthaven kansen: "Het voordeel van de formule is dat ze flexibel is. Jota Aviation kan eventueel ook meerdere vluchten organiseren, als de klant dat wil. Er is een proeftijd van één maand, maar de maatschappij gelooft erin. Het gaat voornamelijk over de snelheid. Klanten die zeggen: het product moet hier binnen de zoveel uur staan en we kunnen geen risico nemen om vast te staan. Het gaat over bepaalde nicheproducten waar de bedrijven dan wel iets meer kunnen of willen voor betalen, ook medische producten. Ook het feit dat de producten geen schade kunnen oplopen speelt een rol. Ik denk daarbij ook aan bederfbare goederen."
Goed idee
Ook Bert Mons van werkgeversorganisatie VOKA vindt de luchtbrug voor vrachtverkeer een goed idee: "Ik verwacht de komende maanden toch nog wat groeipijnen in de nieuwe verhouding tussen Europa en het Verenigd Koninkrijk. Dan is het goed om te weten dat er een luchtbrug is voor onze bedrijven, als ze willen dat hun product snel van en naar het Verenigd Koninkrijk kan. Het past ook in de strategie van de Oostendse luchthaven om een grotere klemtoon te leggen op vrachtvervoer. Iets waar de regionale luchthavens overigens in gesteund worden door de overheid."Â
De luchthaven van Oostende heeft intussen al vrachtvervoer van o.m. Egyptair, Strike Aviation, Qatar Airways, Magma. Jota Aviation is binnen het vrachtaanbod een kleine, maar opvallende speler.
Â
