Agentschap Wegen en Verkeer

Primeur in België: "vlecht" moet verkeersproblemen in Waregem oplossen, maar hoe werkt het?

De verkeersproblemen aan het op- en afrittencomplex in Waregem, aan de kruising van de E17 met de Expresweg, zullen dit jaar nog aangepakt worden. Dat zegt het Agentschap Wegen en Verkeer. "De Vlecht" van Waregem wordt het eerste exemplaar in ons land.

Het is vaak heel druk op het op-en afrittencomplex in Waregem. Zo passeren er op piekmomenten meer dan 1.000 auto's per uur. Het probleem is dat er geen vlotte doorstroming is. Auto's moeten vaak lang wachten aan de verkeerslichten op het kruispunt.

Aanschuiven op de pechstrook

Heel wat autobestuurders gebruiken daarom de pechstrook op de E17 om verder aan te schuiven. Wat erg onveilig is. "Er komt nu een verkeersvlecht om al die problemen op te lossen", zegt Veva Daniëls van het Agentschap Wegen en verkeer. "In de toekomst wordt het verkeer op de Expresweg vóór de brug over de E17 door middel van verkeerslichten naar de andere weghelft geleid. Na de brug kruisen de 2 rijrichtingen elkaar opnieuw, zodat iedereen opnieuw op zijn weghelft rijdt." 

Dit systeem zorgt ervoor dat het autoverkeer dat de snelweg op wil rijden maar 1 verkeerslicht tegenkomt in plaats van 2. Zo verloopt het verkeer op de Expresweg een stuk vlotter en zijn ook de fileproblemen op de snelweg opgelost.

Geen onteigeningen nodig

Behalve de grote verbetering van de doorstroming heeft deze oplossing nog als voordeel dat er praktisch geen onteigeningen nodig zijn, dat de bestaande brug kan behouden blijven en dat er geen nieuwe op- en afritten moeten aangelegd worden. Dit systeem wordt vooral in de Verenigde Staten meer en meer toegepast. "De Vlecht" van Waregem wordt het eerste exemplaar in ons land.

Meest gelezen