Aalst start eigen contactopsporing vanuit cultureel centrum: “Als mensen niet bereikbaar zijn, gaan we tot de deur”

De stad Aalst heeft een eigen team van contacttracers samengesteld om vanaf maandag mensen op te sporen die in contact zijn gekomen met een besmet persoon. Het kloppend hart van het contactcentrum bevindt zich in cultureel centrum De Werf. 

“We gingen op zoek naar een plek met heel veel ruimte zodat we de contacttracers op een veilige afstand van elkaar kunnen plaatsen”, vertelt coördinator Eline Muylaert. “De vergaderzalen van cultureel centrum De Werf zijn hiervoor geschikt. Ze bevinden zich op de 4e verdieping, de werknemers krijgen er een mooi uitzicht op de stad bij.”

Eigen personeel

De stad zet voornamelijk eigen werknemers in om aan contactopsporing te doen. “Veel mensen die werken voor de stad Aalst en zich inzetten voor cultuur en evenementen, zien hun taken verdwijnen omdat er veel is afgelast door de coronapandemie”, gaat Muylaert verder. “Zij worden nu ingezet om aan contactopsporing te doen. We kregen de keuze van Vlaanderen om ons op lokaal vlak in te zetten voor de opsporing, en dat leek ons een goed idee. Wij staan dichter bij de burgers, kunnen hen beter informeren én we kunnen ook sneller linken leggen omdat we de stad en de mensen kennen.”

“De Werf stelt tot het einde van maart alle activiteiten uit. Dat wil dus zeggen dat we al die medewerkers kunnen inzetten voor dit project”, zegt Muylaert nog. “Maar er worden ook maatschappelijk werkers ingeschakeld voor huisbezoeken en daarnaast zijn er ook mensen van andere stadsdiensten die zich vrijwillig kandidaat hebben gesteld.” In totaal zal het contacttracingcentrum van Aalst 45 personen in dienst hebben. 

3 pijlers

“Ons project bestaat uit 3 pijlers”, voegt Muylaert er nog aan toe. “We gaan eerst en vooral op zoek naar wie met wie in contact is geweest. Op die manier kunnen we de hoogrisicocontacten informeren en in quarantaine plaatsen. Daarnaast gaan we ook op zoek naar de plaats waar iemand een besmetting heeft opgelopen. En ten slotte gaan we op huisbezoek als dat nodig blijkt. Als we mensen moeilijk kunnen bereiken of niet goed kunnen verstaan aan de telefoon, gaan we tot aan de deur om informatie te verkrijgen en te geven.”

Vandaag en morgen voorziet de stad een opleiding voor de contactspeurders. Vanaf maandag 11 januari gaat het callcenter van start. “Voorlopig werken we tot eind maart, maar het is mogelijk dat alles verlengd wordt”, aldus Muylaert.

Meest gelezen