Copyright 2021 The Associated Press. All rights reserved.

Indonesisch vliegtuig mogelijk pas gescheurd toen het het water raakte, een van zwarte dozen bovengehaald

Het vliegtuig dat afgelopen zaterdag in de Javazee is gestort, is mogelijk pas uiteengevallen toen het het wateroppervlak raakte en niet in de lucht ontploft. Zekerheid zal er pas komen als de zwarte dozen worden bovengehaald en geanalyseerd. Eén van de twee dozen is intussen bovengehaald.

De zoektocht naar de zwarte dozen van de Boeing 737-500 van luchtvaartmaatschappij Sriwijaya Air is sinds gisteren nog opgedreven. Helikopters, tientallen boten en marineschepen en 2.600 reddingswerkers zijn in de weer om lichamen te bergen, wrakstukken boven te halen en de zwarte dozen te vinden. 

Een van de twee zwarte dozen is intussen geborgen, melden verschillende Indonesische media. Over welke het gaat - die met de vluchtgegevens of die met de gesprekken tussen de piloten - is nog niet duidelijk.

Javazee

Het toestel, met 62 passagiers aan boord, verdween zaterdag boven de Javazee, 4 minuten na het opstijgen in de Indonesische hoofdstad Jakarta. In de Javazee werden zondag signalen van de zwarte dozen opgevangen op 23 meter diepte. Volgens onderzoekers moesten die snel kunnen worden geborgen en naar de positie van het wrak leiden.

Onderzoekers van de Indonesische Nationale Transportveiligheids­commissie (KNKT) denken dat het toestel mogelijk pas uiteen is gevallen toen het het wateroppervlak raakte, en dat het dus niet al in de lucht zou zijn ontploft. 

Dat maken ze op uit de plaats waar de brokstukken zijn gevonden: die bevinden zich verspreid over een vrij beperkte oppervlakte, van 100 tot 300 meter. Als het toestel in de lucht zou zijn geëxplodeerd, dan zouden de wrakstukken verder zijn verspreid.

Slechte reputatie

In de Indonesische pers werd vrijwel meteen na de crash al geopperd dat het toestel mogelijk in slechte staat was. "De Indonesische luchtvaartsector heeft in het algemeen een slechte reputatie", zegt correspondente Annemarie Kas in "De ochtend" op Radio 1.

Beluister hier het gesprek met Annemarie Kas. De tekst gaat hieronder door: 

"De sector is in korte tijd zeer snel gegroeid, waarbij ook veel technische problemen zijn ontstaan. Al snel wordt deze ramp in dat totale plaatje gezien."

Sriwijaya Air, een lagekostenmaatschappij, is na Lion Air en Garuda Indonesia de derde luchtvaartmaatschappij van Indonesië. Ze had slechts één dodelijk ongeluk - een man op de grond die werd gedood toen een vliegtuig van de landingsbaan schoof - maar had het financieel wel moeilijk. Eerder moest een deel van haar vloot aan de grond blijven wegens technische problemen. 

Gevaarlijkste land om te vliegen

Met de slachtoffers van het huidige ongeluk erbij gerekend, zijn er de voorbije tien jaar 759 mensen omgekomen bij militaire en burgerlijke ongelukken met vliegtuigen in Indonesië. Het land gaat zo Rusland, Iran en Pakistan vooraf op de zwarte lijst van de database Aviation Safety Network. 

In 2007 plaatste de Europese Unie alle 51 Indonesische luchtvaart­maatschappijen op een verboden lijst, al mocht de nationale maatschappij Garuda Indonesia twee jaar later opnieuw naar Europa vliegen. De meeste andere maatschappijen werden tot 2018 gebannen. Sindsdien zijn wel zware inspanningen geleverd om de veiligheid te verhogen.

Met 17.000 eilanden en 265 miljoen inwoners is luchtvaart erg belangrijk voor Indonesië. Tussen 2005 en 2017 is het aantal passagiers op binnenlandse vluchten verdrievoudigd en vooral goedkope maatschappijen spelen daarop in. De infrastructuur, de opleiding en het technisch onderhoud groeien echter niet in gelijke mate mee. Overigens heeft Indonesië ook een slechte reputatie inzake veiligheid van de scheepvaart en van het wegverkeer.

Meest gelezen