North Sea Port voelt corona, brexit en oliecrisis in jaarcijfers 2020 : "Er is 11 procent minder vervoerd via de scheepvaart"

Vorig jaar was een minder goed jaar voor North Sea Port, dat is de Gentse haven samen met die van Vlissingen en Terneuzen in Nederland. In vergekijking met 2019 is 8 miljoen ton minder goederen over zee verscheept. Dat kwam niet alleen door de coronacrisis. Ook de Brexit en de oliecrisis zorgden voor slechtere cijfers. 

De coronacrisis laat duidelijk zijn sporen na.  Dat merkt ook North Sea Port. “ In 2020 is 11 procent minder vervoerd via de scheepvaart. Dat betekent  8 miljoen ton aan goederen minder dan in 2019. Er is geen enkele reden tot paniek”, zegt Daan Schalk van het havenbedrijf. “We weten dat het komt door externe factoren, zoals corona, de oliecrisis en de Brexit en we kunnen de dalende cijfers daardoor wel relativeren. We zijn als haven de laatste jaren wel zo gewoon om te groeien en dan wil je zo’n dip niet. Maar er is geen enkele reden om te panikeren.”

Transportgoederen krijgen klappen

Vorig jaar zijn er minder transportgoederen vervoerd.  Dat is vooral te merken in de daling van brandstof voor de luchtvaart. “Daar zitten we met een daling van 20 procent”, zegt Daan Schalck. “ Er was duidelijk minder nood aan brandstof voor de luchtvaart, er zijn binnen Europa ook veel minder wagens verkocht en dat voelen we ook in de haven.  Zo lag het autobedrijf Volvo vorig jaar zelfs een tijdje stil. “

Bananen zorgen voor lichtpuntje

Maar het is niet al slecht nieuws. De overslag van containers bij North Sea Port is duidelijk aan het toenemen. Vooral de containertrafiek naar Groot-Brittannië zit in de lift. “Voor het containervervoer zoeken we altijd een nichemarkt op en dat verklaart dat we vorig jaar in dat segment zijn gegroeid", zegt Daan Schalck. " Toen vervoerden we vooral bananen. We zijn trouwens een hub, een knooppunt, van de chiquita banaan geworden. Zo is er een vijfde meer bananen vervoerd in containers.  Vandaar het succes van het containertransport”

Investeerders blijven komen

De jaarcijfers zijn vorig jaar niet zo rooskleurig, toch blijft North Sea Port aantrekkelijk voor de investeerders. “Nooit eerder hebben zoveel investeerders in havengrond geïnvesteerd. Het gaat zelfs om een verdubbeling van het jaar ervoor”, laat Daan Schalck weten. “ Zo waren er investeringen van Evolution Terminals voor de opslag van vloeibare bulk, was er ook een investering in een groene waterstoffabriek en dan was er ook nog de investering in een groot logistiek park van Heylen Warehouses. De investeringen liepen dan wel goed, maar ook bij North Sea Port zagen we dat mensen door de coronacrisis technisch werkloos raakten en moest er ook een beroep gedaan worden op de steunmaatregelen van de overheid“  

Optimisme troef

Na een minder goed 2020 wordt hoopvol uitgekeken naar een goed 2021. North Sea Port hoopt dat eind dit jaar de verliezen van vorig jaar gehalveerd worden. En in de loop van volgend jaar hoopt North Sea Port op een volledig economisch herstel. De vijf belangrijkste handelspartners blijven dezelfde zoals in 2019, nameijk Rusland, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Canada en Brazilië. 

Meest gelezen