Google Streetview

Zwalm en Infrabel zoeken oplossing voor spoorwegoverwegen die moeten sluiten

Zwalm en Infrabel zijn op zoek naar een oplossing voor de spoorwegoverwegen die moeten sluiten in de gemeente. Infrabel is al jaren bezig met deze te sluiten, maar houdt daarbij weinig rekening met de zwakke weggebruiker, vinden de Fietsersbond en de vzw Trage Wegen. Volgens hen moeten steden en gemeenten meer eisen stellen of op zijn minst oplossingen zoeken voor wie te voet of met de fiets ergens naartoe moet. 

In Zwalm zijn er 6 overwegen, waarvan er 4 op redelijk korte termijn zouden moeten sluiten. De 2 andere overwegen liggen aan belangrijke wegen, en daar zou een tunnel komen. De Fietsersbond en de vzw Trage Wegen luiden de alarmklok, omdat Infrabel bij het sluiten van overwegen te weinig rekening zou houden met de zwakke weggebruiker. "Die gebruikt de overwegen niet alleen om te ontspannen, maar ook om bij familie en vrienden op bezoek te gaan, naar winkels of de markt te gaan of om te gaan werken", klinkt het. "Daarom is het broodnodig om ook met hun noden rekening te houden. Als dat niet gebeurt, dan zijn alle inspanningen om meer mensen op de fiets te krijgen voor niets geweest en nemen mensen weer de auto. Soms moeten ze door de sluiting van een overweg ineens een paar kilometer verder stappen of fietsen, of langs onveilige wegen gaan”, zeggen de belangengroepen.

Infrabel luistert toch al naar onze bezorgdheden

Patrick Moreels (sp.a), schepen in Zwalm

Volgens schepen voor mobiliteit en fietsinfrastructuur Patrick Moreels (SP.A), is er wel degelijk overleg met Infrabel: “We hebben dikwijls contact met de projectingenieur van Infrabel, er is overleg, er is inspraak, en we zoeken samen naar oplossingen", reageert hij. "We hebben Infrabel uitgenodigd om te komen uitleggen wat ze voor ogen hebben, en wat daarvan de gevolgen kunnen zijn. Ze hebben ook de uitleg voor de verkeerscommissie gedaan. Dat is een heel brede werk- en inspraakgroep, waarin ook drukkingsgroepen zitten (zoals de Fietserbond en de vzw Trage Wegen), en andere betrokkenen zoals landbouwers, adviesraden, politie en een mobiliteitsdeskundigen."

(Lees verder onder de foto.)

vzw Trage Wegen

"Na alle uitleg hebben wij aan Infrabel gevraagd om een extra studie te doen over de impact van de sluiting van overwegen op de zwakke weggebruiker. We hebben begrepen dat Infrabel de mogelijke alternatieven gaat bestuderen, zoals parallelwegen en extra ondertunneling. Ze luisteren wel degelijk naar onze bezorgdheden, maar alles zal afhangen van wat we kunnen overeenkomen én van de budgetten, want alles kost natuurlijk veel geld.”

Zwalm neemt de vervoersarmoede onder de loep
Patrick Moreels (sp.a), schepen in Zwalm

Voor inwoners die na de sluiting van een overweg moeilijker naar de markt, een winkel of een bushalte geraken, zoekt Zwalm ook oplossingen. “Daarvoor nemen we de vervoersarmoede onder de loep. Want in het kader van het nieuwe decreet basismobiliteit, zijn enkele belbushaltes afgeschaft. Enkele alternatieven die we al op het oog hebben zijn deeltaxi’s en deelfietsen. Dus er beweegt wel degelijk één en ander op dat vlak in Zwalm.”

Van één overweg zal Infrabel toch moeten afblijven, zegt Moreels nog: “De overweg aan de Paddestraat is van oudsher een doorsteek in tal van wielerklassiekers. We kunnen het niet maken om daar aan één kant een doodlopende straat van te maken en onze wielerhoogdagen te verliezen. De Paddestraat loopt trouwens door tot in Zottegem, en ook met dat stadsbestuur bekijken we oplossingen.”

Meest gelezen