AFP or licensors

Daklozen zonder schoenen, honger en gesloten loketten: veel meer vragen bij armoedeorganisaties in 2020

In het coronajaar 2020 merkte meer dan 70% van de armoedeorganisaties dat ze meer hulpvragen kregen dan het jaar ervoor. Dat blijkt uit cijfers van het Netwerk tegen Armoede. Wat de oorzaak daarvan is, kan u al raden: het coronavirus. Veel gezinnen kampten met een verminderd of zelfs weggevallen inkomen. En ook eenzaamheid en isolement spelen velen parten. Wij gingen kijken bij armoedeorganisatie De Ruimtevaart in Leuven.

Een grote industriële oven warmt op. In het sociaal restaurant van armoedeorganisatie De Ruimtevaart worden 60 porties marmercake gemaakt, voor de maaltijdpakketten van morgen. Bijna 7.000 maaltijden werden er vorig jaar afgehaald tijdens de eerste coronagolf tussen maart en eind juli. Ter vergelijking: in normale tijden worden er 10.000 maaltijden op een jaar gemaakt. "We zagen ook veel nieuwe mensen", zegt coördinator Freya Boelaert. "Bijvoorbeeld gezinnen waar een inkomen wegviel, en er plots veel minder marge was. Ook zij deden een beroep op ons sociaal restaurant."

En niet alleen bij De Ruimtevaart was het het afgelopen jaar merkbaar drukker. 58 verenigingen zijn aangesloten bij het Netwerk tegen Armoede. Bij 71% daarvan kregen ze in 2020 meer mensen over de vloer die naar hulp zochten. En dat is absoluut geen verrassing: 2020 was voor veel gezinnen een rampjaar. 

Kapotte schoenen en gesloten loketten

Het spectrum aan hulpvragen was breed, zegt Freya Boelaert: "We kregen hier een dakloze over de vloer met kapotte schoenen. Omdat de schoenwinkels gesloten waren, kon hij niet aan een nieuw paar geraken. En online bestellen is geen optie voor mensen zonder internet en vast adres."

Maar ook het vele telewerken bij bedrijven en overheidsinstellingen zorgde voor problemen. "OCMW's, ziekenfondsen of vakbonden hielden de deuren gesloten, hun medewerkers waren lange tijd enkel telefonisch of via e-mail bereikbaar. Veel mensen in armoede vonden de weg er naartoe niet. Met dramatische gevolgen: soms kwamen aanvragen voor een uitkering niet bij de juiste persoon aan, en vielen sommige mensen plots zonder enige bron van inkomsten", zegt Boelaert. Ze lacht even: "We hebben een team van gezinsondersteuners. Sommigen van hen werden bijna voltijds helpdeskmedewerker, om iedereen te helpen al hun administratie op orde te krijgen."

Waar maakten mensen in armoede zich in 2020 het meeste zorgen over?

1.      Eenzaamheid 

2.      Bereikbaarheid online dienstverlening (bijvoorbeeld OCMW, VDAB, ziekenfondsen) 

3.      Gewijzigd inkomen

4.      Mentaal welzijn 

5.      Ontbreken van een netwerk 

(Bron: Netwerk tegen Armoede)

Nieuwe vrijwilligers

Toch probeert Boelaert ook op een positieve manier naar rampjaar 2020 te kijken. "We kregen er veel nieuwe vrijwilligers bij. Tijdens de eerste lockdownperiode zaten veel mensen technisch werkloos thuis. Via een platform van de stad boden zij zich aan als vrijwilliger." En ook financieel waren er meevallers voor De Ruimtevaart: "We kregen veel giften, van particulieren en bedrijven. En er kwam een systeem om eenvoudig en snel noodsteun aan te vragen. Ik hoop dat we sommige zaken daarvan kunnen vasthouden, ook wanneer corona verleden tijd is."

Bij het Netwerk tegen Armoede houdt men toch het hart vast voor wat komt. De vrees is groot dat de coronacrisis mensen nog dieper in de armoede heeft geduwd. Het netwerk hoopt dat de aandacht voor armoede even groot blijft, en dat er door de overheid wordt ingezet op structurele maatregelen die mensen uit een moeilijke situatie kunnen halen. 

Meest gelezen