Nieuwe fase werken E17-viaduct Gentbrugge start vandaag: “Extra maatregelen om ongevallen te verminderen”

Vanaf vandaag wordt er voortgewerkt aan de renovatie van het E17-viaduct in Gentbrugge. Vorig jaar hebben die werken tot veel ongevallen geleid. Het Agentschap Wegen en Verkeer neemt nu extra maatregelen om de files beter aan te kondigen en ongevallen te vermijden. 

De nieuwe fase van de werken op het E17-viaduct  in Gentbrugge begint vandaag met werken in de richting van Antwerpen. Daardoor moet het verkeer in beide richtingen op twee versmalde rijstroken op één helft van de snelweg. Bij werken in de richting van Kortrijk vorig jaar zijn veel files ontstaan en gebeurden meerdere ongevallen in de staart van de files. Er vielen enkele doden.

Uit de analyse van de cijfers haalt het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) de belangrijkste oorzaken: chauffeurs merkten de file dikwijls te laat op, of ze werden afgeleid. Extra maatregelen moeten dat verhelpen.  

(lees verder onder de foto)

Vooral in Destelbergen gebeurden vorig jaar ongevallen in de aanloop naar de werf op het viaduct. In de eerste plaats gaat AWV dan ook daar inzetten op extra signalisatie, zegt Jef Schoenmaekers van AWV: “We hebben gemerkt dat de complexe situatie voor en aan de werf voor veel chauffeurs moeilijk was. Er waren veel weefbewegingen (bewegingen van de ene naar de andere rijstrook), en die maakten het nog complexer. Daarom gaan we de chauffeurs er via hun gps op wijzen dat ze een werf naderen en dat ze moeten opletten en vertragen van 90 naar 70 kilometer per uur." Het Agentschap Wegen en Verkeer heeft afspraken gemaakt met gps-aanbieders voor vrachtwagen­chauffeurs dat ze die informatie pushen op de systemen. 

Er komen enkele kilometers vóór de werf extra mobiele portieken boven de rijstroken. Die geven aan dat er file aankomt en hoe snel ze maar mogen rijden. Er komen ook extra tekstkarren, niet alleen in de zijberm, maar ook in de middenberm, met daarop waarschuwingen. De bestaande signalisatie­borden zullen we ook nog eens versterken met ‘blitsers’, flitslampen die mensen nog eens extra waarschuwen. Ten slotte zal de volle lijn tussen de versmalde rijstroken vroeger beginnen. Die zou het aantal weefbewegingen of manoeuvres tussen rijstroken moeten beperken.  

Schockaert.D

Handhaving

Uit de cijfers van de federale politie blijkt ook dat er veel processen-verbaal zijn opgesteld voor bestuurders die waren afgeleid, die hun ogen niet op de weg hielden. “Die veroorzaken daardoor ook makkelijker ongevallen. De signalisatie alleen zal misschien niet volstaan om hardleerse chauffeurs te wijzen op wat ze wel en niet mogen doen. De controles blijven duren, en pv's blijven uitgedeeld worden”, zegt Schoenmaekers van AWV nog.

 

Meest gelezen