Ook na privatisering rijden er belbussen in Limburg

Vanaf volgend jaar zal De Lijn niet langer de belbussen verzorgen. Er zijn nog vier privébedrijven in de running om dat te doen. Volgens de voorzitter van de Limburgse Vervoerregio zullen de vele belbusgebruikers in Limburg niet inboeten op de service.

De vervoersmaatschappij De Lijn haakt af voor de aanbesteding die de Vlaamse overheid heeft uitgeschreven voor de Mobiliteitscentrale, het nieuwe systeem dat vanaf 2021 het openbaar vervoer in landelijke gebieden zal verzorgen. Het gaat dan niet alleen om belbussen maar ook om taxi's of deelauto's bijvoorbeeld die ingeschakeld kunnen worden. Volgens het kabinet van Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) zijn er nog vier kandidaten uit de privésector die meedoen aan de aanbesteding. De onderhandelingen daarmee lopen nog.

Betere service ?

Volgens Sven Lieten, de voorzitter van de Limburgse Vervoerregio, zal de privatisering geen gevolgen hebben voor de vele belbusgebruikers in Limburg. "De belbussen zullen dan flexbussen heten, maar het komt op hetzelfde neer", zegt hij. "Het enige verschil is dat de gebieden die deze bussen bedienen iets groter zullen zijn, maar omdat er ook meer van die busjes rondrijden, zal de service verbeteren. De bestaande haltes blijven behouden."

Geen deelauto's wel deelfietsen

De Vervoerregio Limburg kiest trouwens uitdrukkelijk voor belbussen om de vele landelijke gebieden te bedienen. "Er zullen zelfs meer gebieden op die manier bediend worden", zegt Sven Lieten. "Voor deelauto's kiezen we voorlopig niet, die zijn vooral in stedelijk gebied interessant, en het is ook een dure oplossing. We zullen wel op verschillende plaatsen deelfietsen aanbieden."

Meest gelezen