Design by Robbrecht en Daem architecten & Olivier Salens architecten, Image by MakeMe.

Ontdek BRUSK: de nieuwe tentoonstellingshal in Brugge die ook ontmoetingsplek wordt

In Brugge is "BRUSK" voorgesteld, een nieuwe tentoonstellingshal en ontmoetingsplek die op de Garenmarkt, net naast het Groeningemuseum, gebouwd zal worden. Als alles goed gaat, is de opening eind 2024 gepland. Het is een prestigeproject voor de stad, ook de Vlaamse overheid zegde een subsidie van 27,2 miljoen euro toe.  

Brugge is een toeristische trekpleister met een rijke geschiedenis.  Met de realisatie van een nieuwe museum- en kunstsite investeert de stad in een innovatief, hedendaags kunstbeleid. Tijdens een persconferentie zijn er vandaag meer details bekendgemaakt over het project.  Burgemeester Dirk De fauw (CD&V) had het over een "ongelofelijk belangrijk moment voor onze stad" en omschrijft het project als "een monument voor de toekomst". 

Op de site van de Garenmarkt (waar nu nog het Sint Andreasinstituut gelegen is), naast het Groeningemuseum en ingebed in het museumkwartier, komt BRUSK, een nieuwe tentoonstellingshal die twee zalen omvat en uitloopt in een nieuw park, een site van 20.000m².  Er is gekozen voor de naam BRUSK omdat die kort en krachtig klinkt en omdat het een acroniem is dat veel mogelijkheden in zich draagt (o.m. Brugge Schept Kunst, Brugge Serveert Kunst, Brugge Stad van Kunsten). Daarnaast is BRUSK ook internationaal en in veel talen bruikbaar. 

Bekijk hier een introductiefilmpje van BRUSK:  (en lees daaronder verder)

Videospeler inladen...

Ontwerp van Robbrecht en Daem architecten en Olivier Salens architecten

Het gekozen ontwerp is een samenwerking tussen ontwikkelaar CIT Red en het ontwerpteam onder leiding van Robbrecht en Daem architecten (die eerder in Brugge ook al het Concertgebouw ontwierpen)  en Olivier Salens architecten. 

Het kleurenpalet van de stad Brugge bestaat vooral uit aarden kleuren, dit gebouw zal daar mee contrasteren omdat het er donkergroen zal uitzien. Het dak zal bedekt zijn met glazen pannen, waarin fotovoltaïsche cellen zitten, zonne-energie wordt ingezet in het energiesysteem van het gebouw. 

"Nieuwe gebouwen zijn een uiting van verlangen", zei Paul Robbrecht tijdens de persconferentie. "Het is hopen op een soort onverwachtheid, hopen op een soort van rijke, intense beleving, ook voor de bezoekers aan zo’n plek. Niets is zo intens als die relatie van kijker tot kunstwerk. Dat onthullen is het wezen van het maken van een soort museale ruimte."

Robbrecht omschrijft de zalen als "overdekte pleinen", "waar het onverwachte van de kunst kan plaatsvinden". "Je vindt het gebouw niet zomaar, je treft het aan wanneer je het binnengebied doorwaadt, het zal zich dan manifesteren, eerst fragmentarisch en daarna -vanaf de parkzijde- in zijn totaliteit." 

De zalen zijn overdekte pleinen waar het onverwachte van de kunst kan plaatsvinden

Robbrecht en Daem

Op vraag van de stad zijn de tentoonstellingszalen zeer ruim, zodat er internationaal rondreizende tentoonstellingen kunnen plaatsvinden, van zowel klassieke als hedendaagse werken. Maar de zalen zijn flexibel genoeg ontworpen om ook efficiënt opgedeeld te worden in kleinere ruimtes voor exposities, performances of andere invullingen.

Bekijk hier een video waarin meer toelichting gegeven wordt over het project: (en lees daaronder verder)

Videospeler inladen...

In de tentoonstellingszalen wordt er gewerkt met enerzijds een natuurlijke lichtinval (uit het noorden, precies zoals het licht ook in het klassieke kunstenaarsatelier binnenvalt), en anderzijds de unieke hoogte van de ruimtes (die de historische herinnering van een kerk of kathedraal in zich heeft). BRUSK breekt zo met de trend van musea en museale ruimtes om natuurlijk licht te schuwen en bijna uitsluitend voor kunstmatig licht te kiezen.

Ontmoetingsplek

Architect Robbrecht omschrijft het als een soort dubbele heuvel die met een soort canyon doorsplitst wordt. Het doel was een gebouw te maken met een zeer lage drempel. "Het hele gebouw beoogt ontmoeting", benadrukt hij. Via een publieke gang kan iedereen er vrij doorheen wandelen en ontdek je de ruimtes al wandelend.  Zo ontstaan er "heel open en vrij kansen en ontmoetingen tussen kunst en publiek".  

"De tentoonstellingszalen worden één niveau opgetild en van elkaar gescheiden door een publiek doorwaadbare passage, zodat een heel open, transparant en vrij toegankelijk gelijkvloers ontstaat. De volledige gelijkvloerse laag wordt zo teruggegeven aan de stad, haar bewoners en bezoekers", zegt burgemeester Dirk De fauw. 

Het hele gebouw beoogt ontmoeting

Robbrecht en Daem

Vlaanderen investeert fors

De Vlaamse overheid zegt 27,2 miljoen euro subsidie toe voor dit project, het grootste bedrag dat de Vlaamse overheid ooit heeft uitgetrokken voor een project in Brugge. Het bedraagt 60 procent van de kostprijs (geraamd op 45 miljoen euro), de rest is voor rekening van de stad Brugge zelf.

Brugge investeert de komende jaren in een masterplan in de binnenstad. Naast de bouw van BRUSK, wordt ook het hart van de museumstad aangepakt en krijgt de volledige site een make-over door middel van een nieuw park, waarbij ook het Groeningemuseum een essentiële renovatie zal ondergaan. 

Brugge heeft een enorme, haast magische, uitstraling, zeker op cultureel vlak. 

Vlaams minister van Cultuur Jan Jambon

Vlaams minister-president en minister van Cultuur Jan Jambon (N-VA) is erg enthousiast over het project.  "Deze nieuwe museumwijk moet een katalysator en accelerator zijn om Brugge als eens van onze belangrijkste kunststeden nog meer nationale en internationale uitstraling te geven. Want Brugge wordt overal heel vaak genoemd. Deze stad heeft een enorme, haast magische uitstraling, zeker op cultureel vlak." 

De gefaseerde werkzaamheden starten normaal in de loop van 2022, de bouw van de nieuwe tentoonstellingshal gaat van start begin 2023. Als alles goed gaat, is de opening eind 2024 gepland. 

"Grote nood aan publieke woonkamer"

Lisa De Visscher, hoofdredacteur A+ Architecture in Belgium, vindt BRUSK een heel interessant project. "Er wordt al een tijd gezocht naar manieren om het publiek en dan niet alleen de museumbezoekers een plek te geven in de stad, er is een grote nood aan zo'n publieke woonkamers. Ik denk dat we hier zeker ook de invloed van coronacrisis zien, dat er meer aandacht gaat naar het kwalitatieve van die publieke ruimte." 

Het Concertgebouw in Brugge, dat ook ontworpen werd door Robbrecht en Daem in het kader van Brugge 2002 Culturele Hoofdstad van Europa, kan volgens De Visscher gezien worden als een "startschot voor de kijk op hedendaagse architectuur in Brugge". "Toen ging het echt om een op zich staand gebouw dat eruit sprong. Hier zien we een heel hedendaagse ingreep die zich binnen het stadsweefsel aanpast. Het onderscheidt zich van de baksteenarchitectuur en heeft duidelijk de ambitie om zich in te passen in de omgeving. In Brugge wil men hedendaagse architectuur nu echt wel een plek geven. Wat dit gebouw voor de stad zal doen, is het belangrijkste, het geeft iets terug: publieke ruimte en kwaliteit." 

Meest gelezen