Trein vertraagd of vraag over tickets? NMBS nu ook bereikbaar via WhatsApp

De klantendienst van de NMBS heeft officieel haar WhatsApp-account gelanceerd. Wie een vraag heeft voor de vervoersmaatschappij kan die vanaf vandaag dus ook via een WhatsApp-bericht stellen. De klantendienst blijft ook via andere kanalen bereikbaar.

0492 88 00 00. Dat is het nummer dat u moet toevoegen om de NMBS te kunnen bereiken via WhatsApp, de populaire applicatie waarmee je via het internet berichten kan sturen. De WhatsApp-dienst van de NMBS is elke weekdag actief van 6u tot 21u30, en in het weekend van 7u tot 21u30. Vragen stellen kan in het Nederlands, Frans en Engels.

"Het is geen chatbot, je praat er met echte mensen van onze klantendienst", verduidelijkt woordvoerder Dimitri Temmerman. "Je kan er terecht voor al je vragen: vertragingen, vragen over tickets of als je iets vergeten bent op de trein bijvoorbeeld."

Telefoon populairste

De vervoersmaatschappij had hun WhatsApp-kanaal al in mei vorig jaar opgestart, in stilte. "Bij wijze van test", zegt Temmerman. "Toch kwam al 16 procent van het digitale contact de afgelopen maanden via die weg. Met de officiële lancering krijgt het kanaal nu nog meer aandacht", aldus de woordvoerder. "De meeste vragen blijven nog gewoon via de telefoon komen. Maar het verschil wordt kleiner, meer en meer reizigers stellen hun vragen online", vult Temmerman nog aan. 

NMBS is via WhatsApp bereikbaar op 0492 88 00 00. Wie geen WhatsApp heeft kan de NMBS telefonisch bereiken op 025 28 28 28, of via hun website of Twitter-account. Sinds enkele maanden heeft de NMBS op Facebook ook een chatbot, die automatisch antwoord geeft op sommige vragen en reizigers kan doorsturen naar iemand van de klantendienst.

Meest gelezen