Recente camera's voor trajectcontrole niet langer werkloos: nationale databank na 5 jaar klaar

Nieuwe camera’s voor trajectcontrole die tot nu toe werkloos langs de Vlaamse wegen stonden, kunnen dit jaar in werking treden. De afgelopen twee jaar werden vele camera’s geïnstalleerd langs de Vlaamse wegen, maar het was wachten tot een nationale databank operationeel werd om de gegevens van de geflitste voertuigen te kunnen verwerken.

Langs de Vlaamse wegen verschenen de afgelopen jaren steeds meer camera’s voor trajectcontroles. Vlaanderen investeerde 9 miljoen euro in de systemen die de gemiddelde snelheid van voertuigen over een bepaalde afstand meten. Wie over het traject gemiddeld sneller rijdt dan toegelaten is, wordt geflitst en krijgt via een systeem van automatische nummerplaat­herkenning een boete.  

Dat is althans de bedoeling, want van de 298 trajectcontroles die Vlaanderen de laatste jaren heeft geplaatst, zijn er vooralsnog maar 86 operationeel. Dat heeft vooral te maken met de lang aanslepende problemen met de beloofde nationale databank. 

In de beginfase (2016-2017) werkte Vlaanderen nog met een eigen systeem, maar in 2016 heeft de federale overheid gevraagd om alles te centraliseren in één nationale databank, meer bepaald het AMS-systeem of ANPR Management System.

Wachten

De nationale databank moest eigenlijk in mei 2018 al klaar zijn. Daarom deed Vlaanderen geen moeite om te investeren in het Vlaamse systeem waar tot nu toe mee gewerkt werd. 

Maar nu is het federale systeem dus klaar, laten Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open VLD) en federaal minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden (CD&V) weten. De gegevens van overtreders kunnen nu doorgestuurd worden voor verwerking.

Tevreden

Na veelvuldig overleg en aandringen is er nu een doorbraak. Een aantal resterende hindernissen zijn genomen en de federale politie heeft de functionaliteit voor trajectcontroles op het AMS-systeem geactiveerd. Op die manier kunnen de regionaal bevoegde Gewestelijke Verwerkingscentra de verkeersovertredingen automatisch verwerken en omzetten in processen-verbaal.

Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters reageert tevreden. "Vanuit het Vlaams gewest zijn we erg tevreden dat we eindelijk kunnen rekenen op de werking van de nationale databank." De minister wil nu zoveel mogelijk trajectcontroles activeren. "Bij de uitvoering van plannen om verkeersslachtoffers te vermijden zullen we in 2021 ook een versnelling hoger schakelen. Vanaf dit jaar gaan we daarom in op specifieke vragen van lokale besturen naar bijkomende trajectcontroles."

Ook federaal minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden is blij met de doorbraak. "Verkeersveiligheid is voor mij een absolute prioriteit. Ik heb dit ook duidelijk aangegeven in mijn beleidsverklaring. Trajectcontroles maken daar een belangrijk deel van uit en ik zet hier dan ook volop mijn schouders onder".

Bekijk een Journaal-reportage (april 2019) over de problemen met "werkloze" camera's voor trajectcontroles:

Videospeler inladen...

Meest gelezen