40 jaar geleden: "Ik moest liegen, omdat Diana Ross vreesde dat "I’m coming out" haar carrière zou ruïneren"

De discomuziek mocht dan begin jaren 80 op sterven na dood zijn, de dansmuziek was dat zeker en vast niet. Dat mocht ook Diana Ross ervaren, toen ze in mei 1980 met de hulp van muziekproducers Nile Rodgers en Bernard Edwards, toen vooral bekend van de wereldhit "Le freak" van Chic, het album "Diana" aan de wereld presenteerde. Het werd een van haar best verkochte albums ooit, met wereldhits als "Upside down", "My old piano" en "Tenderness". Maar het opvallendste nummer bleek uiteindelijk toch "I’m coming out", dat 40 jaar geleden ook in Vlaanderen in de hitparade terechtkwam, en uitgroeide tot het lijflied van de LGBT-gemeenschap. Een link die Ross aanvankelijk niet zag zitten en waarvan ze vreesde dat die haar carrière zou ruïneren.

Nile Rodgers: "Het was de eerste keer dat we de muziekproductie van een vedette als Diana Ross uitvoerden. Ze was niet alleen een vedette, ze was dé vedette! Bovendien was ze op zoek naar een nieuw, jonger publiek. Daar gingen ik en Bernard dan ook naar op zoek." (New York Post, mei 2020)

"Het was de periode dat men, na de discorage, homoseksuelen haatte, dat men zwarte mensen haatte. Het waren zij die met disco geassocieerd werden. Diana had jaren in de bubbel van het zwarte platenlabel Motown geleefd, over-beschermd was ze daar. Maar de realiteit was anders." (Billboard, november 2011) 

"Niemand legde bij het horen van Diana Ross de link met homo’s, maar het was juist die groep die haar op handen droeg. Dus waarom zouden we geen nummer speciaal voor hen maken?" (Meaww, juni 2020)

"De inspiratie voor "I’m coming out" vond ik in het toilet van GG’s Barnum Room, een club voor hoofdzakelijk transgenders in Manhattan, waar een groep Diana Ross-imitators zich opsmukte. Plots ging er een lichtje branden in mijn hoofd. Ik ben naar buiten gegaan en heb onmiddellijk Bernard vanuit een telefooncel gebeld. Ik zei hem: "Schrijf snel deze woorden neer: I’m coming out", en heb hem vervolgens het idee achter die woorden uitgelegd." (New York Post)

"Diana was onmiddellijk weg van het lied, vooral door de krachtige tekst. Al begreep ze de homoseksuele context helemaal niet, dat het eigenlijk ging over een persoon die zei: "Ik kom uit de kast!" Nee, dat ging compleet aan haar voorbij. Dat veranderde toen een top-dj haar erop attent maakte dat zij het was die zich outte. Maar ik heb haar dan overtuigd dat dat lied voor de rest van haar carrière de ideale opener voor welk concert dan ook zou zijn: "Je bent voor ons een soort van ware koningin die op de tonen van een fanfare opkomt, vergelijkbaar met 'Hail to the chief' wanneer de president zijn opwachting maakt.” (New York Post)

Hoe nijdig Diana ook was, ze bleef steeds erg stijlvol

"Nadat Diana het lied aan een top-dj (Frankie Crocker, radio-dj bij de New Yorkse populaire zender WBLS, red) had laten horen, die het nummer afschuwelijk vond, zag Diana het even niet meer zitten. Ze vroeg ons recht op de man af waarom we haar carrière wilden ruïneren, of het echt over homo’s ging en of we haar publiek gingen doen geloven dat zij lesbisch was. Op dat moment heb ik de enige keer in mijn leven tegen een artiest gelogen en haar gezegd: "Ben je gek?"" (Billboard, november 2011)

"Na de opmerking van dj Crocker kwam ze teneergeslagen en compleet ondersteboven onze studio binnen. Het leuke aan Diana was wel, hoe nijdig ze ook was, dat ze steeds erg stijlvol bleef. Edward en ik overtuigden haar dat we haar carrière helemaal niet wilden ruïneren. Waarom zouden we, want dan zouden we ook onze eigen carrière ruïneren? Zou dan nog iemand met ons willen samenwerken, lieten we haar weten." (Meaww)

"Om haar over de brug te krijgen, heb ik haar wel moeten overtuigen dat het een lied was dat ging over haar 'coming out', namelijk verlost van het juk van Motown Records en nog meer van Motown-baas Berry Gordy." (Soulful Detroit, oktober 2012)

Uiteindelijk raakte ook Diana Ross zelf overtuigd van de kracht van het nummer: "Of het nu voor homoseksuelen of voor vrouwen is, "I’m coming out" heeft zo’n sterke positieve boodschap. Toen Nile Rodgers me vroeg waarover ik toen wilde zingen, antwoordde ik hem: "Ik weet het niet goed. Ik begin als het ware opnieuw en alles staat op zijn kop." En zo kwamen die 2 liedjes , "Upside down" en "I’m coming out", tot stand." (Rolling Stone, november 1997)

Begin januari 1981 bereikte "I’m coming out" ook in Vlaanderen de hitparade - een top 5-notering zoals in de VS zat er hier nochtans niet in - en het nummer is sindsdien ook een onvervalste dansklassieker op menig feest geworden:

Meest gelezen