Danny Gys/Reporters

Belasting op reclamedrukwerk in Lille: "Minder folders in de brievenbus betekent kleinere afvalberg"

De gemeente Lille wil met een belasting op reclamedrukwerk minder papier in de brievenbussen zien. "Met een kleine belastinginvoer op folders zwaarder dan 20 gram zien we veel minder papier terechtkomen op onze afvalberg", zegt Luc De Backer (Groen), schepen van Duurzaamheid in Lille. Door enkel zwaardere folders te belasten wil de gemeente lokale handelaars en verenigingen sparen. 

De grote hoeveelheid aan reclamefolders zorgt in vele gemeentes voor erg veel afval. "In Lille hebben we de grootste afvalberg van de hele Kempen. Daar willen we op verschillende manieren iets aan doen," zegt Luc De Backer. "De belasting op reclamefolders moet een handje helpen om het papierwerk terug te dringen."

Het gaat om een kleine belasting van een aantal centen per drukwerk. Dat bedrag loopt op naarmate de hoeveelheid folders stijgt. "Voor een grote bedeling komt dat neer op zo'n 200 euro per jaar. Dat lijkt niet veel, maar we zien dat dit al een positieve invloed heeft op de hoeveelheid papier in onze brievenbussen," aldus Luc De Backer. "Als we kijken naar andere gemeentes met dezelfde maatregelen, zien we dat de papierberg daalt."

De belasting zal ingevoerd worden op drukwerk dat zwaarder is dan 20 gram. Onze lokale verenigingen en bedrijven blijven veelal onder dit gewicht en worden grotendeels gespaard

Luc De Backer (Groen), schepen van Duurzaamheid in Lille

Met een belasting op het gewicht van de folders wil de gemeente lokale handelaren en verenigingen sparen. "Het is namelijk zo dat vooral grote bedrijven reclame in onze brievenbussen steken. De belasting zal ingevoerd worden op drukwerk dat zwaarder is dan 20 gram. We zien dat de meerderheid van de folders van onze lokale verenigingen en bedrijven onder dit gewicht blijven. Zo blijven zij dus grotendeels gespaard van deze maatregel," zegt Luc De Backer.

Bovendien is de gemeente van plan om de belasting nauwlettend op te volgen. "Met steekproeven gaan we het gewicht van de reclame controleren. Enkel door de folders te wegen kunnen we zeker zijn dat iedereen zich aan de regels houdt," zegt Luc De Backer.

Meest gelezen