Game Wise vzw

Gentse lockdown-game helpt jongeren in moeilijke momenten

Een Gentse computerspelontwikkelaar maakte een spel dat jongeren moet helpen zich beter te voelen. Het computerspel Lockdown Minds van ontwikkelaar gameWise creëerde een virtueel huis met 6 jongeren met elk hun vragen en problemen. Als speler kom je binnen in het huis en kan je jezelf misschien herkennen in één of meerdere situaties. Je kan vragen stellen en een dialoog starten. En je krijgt ook tips om je uit je probleemsituatie te helpen. 

Lockdown Minds is de naam van de nieuwe computergame van het Gentse gameWise. Omdat jongeren het met hun problemen nu nog moeilijker hebben door de coronacrisis, kan het computerspel hen helpen, zegt Marjolein Schabregs van gameWise. Wie deelneemt komt binnen in een huis waar 6 jongeren wonen. Maar vóór je begint krijg je een waarschuwing zegt ze: “je kan er bijvoorbeeld voor kiezen om niet in aanraking te komen met bepaalde thema’s, zoals zelfdoding of verslaving. Want het gaat telkens om onderwerpen die wel confronterend kunnen zijn.”

Het is wel degelijk de bedoeling om te confronteren
Marjolein Schabregs van gameWise

Wie het spel speelt krijgt de mededeling dat er net dan een algemene lockdown start. Het gevolg is dat je opgesloten zit met 6 jongeren die je niet kent. Telkens je een kamer binnen gaat, leer je een jongere kennen. Afhankelijk van de vragen die je stelt en de antwoorden die je krijgt, start een dialoog die je het probleem van die jongere leert kennen. “Er is bijvoorbeeld de kamer van Aico”, zegt Marjolein. “Als je haar kamer binnen komt, zie je dat ze sportkledij aan heeft en bezweet is. Als je dan vraagt of ze gaan lopen is, en hoe lang, kan de dialoog op gang komen over het feit dat ze het een puike prestatie vindt van zichzelf. Zo kom je te weten dat Aico eigenlijk met een eetstoornis kampt die haar hele leven beheerst. Zo krijgen deelnemers thema’s aangereikt waarin ze zich kunnen herkennen, en worden taboes doorbroken. Het gaat bijvoorbeeld ook over agressie, isolatie, angst, donkere gedachten en sexting.”

Game Wise vzw

Lockdown Minds reikt jongeren ook tips aan om te leren omgaan met hun problemen, of met die van anderen. “Want niet alleen jongeren mét problemen kunnen het spel spelen. Ook jongeren die denken het goed te doen zijn zeker welkom. Zo krijgen ook zij een beter zicht op de situatie van mensen uit hun omgeving en op hoe ze daar kunnen mee omgaan. Of misschien herkennen ze zichzelf toch in één of andere situatie. We verwijzen door naar mensen of instanties die jongeren of hun omgeving misschien kunnen verderhelpen.” 

Het is bijzonder te weten dat je meewerkt aan iets wat impact kan hebben
Marjolein Schabregs van gameWise

Om het computerspel te ontwikkelen heeft gameWise samengewerkt met jongeren en experts. “Ik schreef zelf mee aan de dialogen, maar we hebben ons laten bijstaan door mensen uit de bijzondere jeugdzorg en jeugdwelzijn. We konden dus terugvallen op de thema’s en taboes die bij jongeren leven, en hun eigen taal gebruiken. Het is bijzonder om te weten dat je meewerkt aan iets wat wel impact kan hebben en waarmee je jongeren kan ondersteunen. De eetstoornis kwam al aan bod, maar je komt bijvoorbeeld ook in een kamer terecht waar een jongen een joint rookt, of waar een meisje net bezig is met een zwangerschapstest. In combinatie met de hulplijnen die we aanreiken, kunnen ze al spelend leren hoe ze veerkrachtig kunnen omgaan met moeilijke momenten en de weg vinden naar online hulpverlening. En voor wie de drempel naar het spel te hoog is, komt het spel naar hen via de school of het jeugdwerk.”

Wie het spel wil leren kennen of spelen, kan terecht op https://gamewise.io/play

Meest gelezen