Nergens in Vlaanderen zoveel laadpunten voor elektrische wagens als in Gent: "En we willen nog meer"

Nergens in Vlaanderen kan je zo vlot je auto elektrisch opladen als in Gent. De totale capaciteit stijgt dit jaar zelfs met bijna een kwart, zo blijkt uit cijfers die Stijn De Roo (CD&V) had opgevraagd bij het kabinet van schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen). Opvallend genoeg worden die laadpalen slechts gemiddeld 1 uur per dag gebruikt. 

Momenteel telt Gent 157 standaard publieke laadpalen van 22 kW. Tegen eind maart zijn dat er nog meer:  192 standaard publieke laadpalen, waardoor er 384 laadpunten beschikbaar zijn. Daarnaast kan je op 6 andere plaatsen in de Oefenpleinstraat en de Sint-Salvatorstraat de batterij van je auto zeer snel bijladen op hoog vermogen. In 2022 schakelt de stad zelfs nog een versnelling hoger, want samen met watermaatschappij Farys komen er nog een honderdtal extra laadpalen bij op de parkings van de sportaccommodaties. Dat zullen dan een mix zijn van normaal – en snelladers. Met deze cijfers doet Gent het beter dan steden zoals Antwerpen en Brugge. Eind 2020 telde Antwerpen 204 publieke laadpalen, Mechelen 141 en Brugge 116.

Niet verzadigd

Opvallend genoeg vindt de bestuurder van de elektrische wagens de weg naar die laadpalen nog niet. Geen enkele van de bestaande laadpunten is verzadigd, zo blijkt uit de cijfers die we konden inkijken. Zo wordt ieder laadpunt gemiddeld ongeveer 1 uur per dag gebruikt. “De toename van elektrische wagens doet de vraag naar publieke laadinfrastructuur stijgen", zegt Stijn De Roo (CD&V). "De onderbenutting van vandaag zorgt voor een grotere beschikbaarheid van de laadpalen, wat op zijn beurt weer kan zorgen voor een versnelling van de elektrificatie van het wagenpark. Ik ben dus tevreden dat we als Gent blijven vooruit lopen en dat we tegen eind maart 2021 kunnen rekenen op 384 laadpunten.”

Plankaart

Momenteel werkt het Mobiliteitsbedrijf ook aan een plankaart. Daarbij worden de mogelijke locaties voor laadpalen vastgelegd voor de periode tot en met 2025. Welke laadpunten er komen, hangt af van de aanvraag van de burger/ondernemer (paal volgt wagen-principe), of van de data bij het gebruik van een al bestaande laadpaal (paal volgt paal-principe). 

www.milieuvriendelijkevoertuigen.be/cijfers

Meest gelezen