Vervaldatum voor coronavouchers voor pakketreizen nadert: dit zijn uw opties

Voor de ruim 210.000 coronavouchers die vorig jaar zijn uitgedeeld, nadert de vervaldatum, zo waarschuwt de FOD Economie. Die tegoedbonnen werden vorig jaar tussen 20 maart en 19 juni uitgereikt aan mensen die door de coronacrisis hun pakketreis in het water zagen vallen. Heeft u ook zo'n coronavoucher? Dit is nog mogelijk.

1. Wat was dat ook alweer, zo'n coronavoucher?

In essentie was het een tegoedbon voor reizigers. Niet voor alle reizigers, wel voor mensen die tussen 20 maart 2020 en 19 juni 2020 hun pakketreis geannuleerd zagen worden door de lockdown. 

De redenering was eenvoudig: de reissector moest niet onmiddellijk diep in de buidel tasten en reizigers hadden de garantie dat ze hun al betaalde bedragen niet kwijt waren. Met de bon konden de klanten binnen het jaar een nieuwe pakketreis boeken. En zelfs als de reisorganisatie failliet zou gaan, zou  de reiziger beschermd zijn.

Zo werden 210.757 coronavouchers uitgeschreven, alles samen goed voor zowat 356 miljoen euro.

2. Wacht, dat geldt dus enkel voor pakketreizen?

Klopt, dat betekent dus dat u een reis hebt besteld bij 1 verkooppunt dat minstens 2 reisdiensten combineert: een vlucht en een hotel bijvoorbeeld, of een hotel en enkele excursies ter plaatse. Vaak gaat het om all-invakanties, cruises, een vlucht en een huurauto of een skireis met een skipas.

(Lees verder onder de foto)

Copyright © 2020, Panuwat Dangsungnoen, licensed via EyeEm Mobile GmbH

3. Ik heb zo'n coronavoucher gekregen, maar ik ga hem toch niet binnen het jaar kunnen gebruiken, wat nu?

In dat geval heeft u het recht om uw geld terug te vragen aan de reisorganisator. Die heeft vanaf dan wel nog 6 maanden de tijd om de volledige geldwaarde van uw voucher terug te betalen.

Staatsecretaris van Begroting en Consumentenbescherming roept op om, als dat voor u financieel lukt, uw geld niet terug te vragen en de reis om te boeken naar een coronaveilige periode. Anders kan de reissector in de problemen komen. 

4. Ik had al een nieuwe reis geboekt met de voucher, maar door de strengere maatregelen kan die niet doorgaan, wat kan ik doen?

U kunt wachten tot de reisorganisator zelf annuleert. Maar als het echt vaststaat dat uw reis niet kan doorgaan, mag u ook zelf kosteloos annuleren. U moet dan wel echt kunnen aantonen dat buitengewone omstandigheden het onmogelijk maken om te reizen (bijvoorbeeld: het reisverbod van de overheid).

In die twee gevallen heeft u recht op een volledige terugbetaling binnen de 14 dagen. 

Ook hier kunt ervoor kiezen om uw reis om te boeken naar een latere periode.

(Lees verder onder de foto)

5. Ik heb nog een voucher gekregen na 20 juni 2020: wat betekent dat?

Dan had de reisorganisator u normaal gezien goed moeten informeren dat de kans bestaat dat u uw geld verliest als die failliet gaat.

Volgens de FOD Economie gebruikt u daarom die voucher best zo snel mogelijk om een nieuwe pakketreis te boeken. In dat geval bent u namelijk wel beschermd tegen een faillissement. Stel dat de reis niet zou kunnen doorgaan, heeft u recht op terugbetaling binnen de 14 dagen, klinkt het nog.

6. En als ik geen pakketreis heb geboekt en mijn reis wordt geannuleerd?

Voor vluchten die de luchtvaartmaatschappij annuleert, heeft u recht op een terugbetaling of een ticket voor een latere vlucht. Voor hotelkamers, vakantiehuizen of huurauto's hangt het af van de annuleringsvoorwaarden in het contract. 

Meest gelezen