IN KAART: NMBS sluit de loketten in deze 44 treinstations

De NMBS gaat tegen eind dit jaar in 44 bijkomende treinstations de loketten sluiten. Het gaat om stations waar nog amper treinreizigers naar het loket komen. In 37 andere stations worden de openingsuren aangepast. Daar zullen de loketten alleen nog open zijn op de drukste momenten van de dag. Steeds meer reizigers kopen hun tickets online en er zijn dus te weinig klanten om de loketten rendabel te houden, zegt het spoorbedrijf.

Treinreizigers kloppen steeds minder aan bij het loket om een vervoersbewijs te kopen. Vorig jaar waren loketten nog goed voor amper 20 procent van de kaartjesverkoop, vijf jaar geleden was dat nog 54 procent. Een treinticket wordt steeds vaker aan een automaat of online gekocht. 

“In sommige stations is het aantal klanten dat zich tot een loket wendt zeer laag geworden, waardoor in een zeventigtal stations het aantal klanten onder een minimumdrempel valt”, laat de NMBS weten. Daardoor is het volgens het spoorbedrijf niet meer rendabel om er nog loketten te bemannen.

Bekijk hier het verslag van "Het Journaal" en lees voort onder de video:

Videospeler inladen...

44 stations

Concreet heeft de NMBS besloten om dit jaar in 44 stations de loketten te sluiten. Dat maakt dat het aantal stations met een loket vermindert tot 91, op ruim 550 stations en stopplaatsen. 

In 37 andere stations zullen de loketten alleen nog op de drukste momenten van de dag geopend zijn.

Voor de stations waar de loketten verdwijnen, is een overgangsperiode gepland: van 1 maart tot het einde van het jaar. In die periode zullen de loketten nog twee of drie dagen per week open blijven. Stewards zullen reizigers helpen bij de kaartjesautomaten. De hulp voor personen met beperkte mobiliteit in de stations die dit aanbieden, zal behouden blijven, zegt de NMBS nog.

Dienstverlening

Reizigersorganisatie TreinTramBus (TTB) betreurt dat de NMBS de loketten sluit, maar begrijpt de beslissing ook. "Het is vanuit bedrijfseconomisch standpunt logisch dat loketten waar maar een paar mensen per dag langskomen bemannen, een moeilijk te verantwoorden personeelskost is", zegt TTB-woordvoerder Peter Thoelen. 

"Toch is het ook weer spijtig voor de vele mensen die nog niet thuis zijn in de digitale wereld. Dat zijn er toch meer dan je zou verwachten", gaat Thoelen verder. "Lang niet iedereen koopt tickets via apps." 

"Bovendien merken we ook dat vele mensen een fysiek ticket willen kopen van een fysieke persoon achter een loket, al is het maar om meer uitleg te vragen over dienstregelingen en overstappen." Als alternatief stelt TTB voor om  o.a. in krantenwinkels en koffiebars treintickets te verkopen. (Lees verder onder de tweet.)

De reizigersorganisatie merkt ook op dat de NMBS een aantal loketten sluit die pas (opnieuw) geopend werden, zoals in de nieuwe stations Mechelen Nekkerspoel, Liedekerke en Waterloo. 

Jobs

Door de sluiting van de loketten zullen er 77 voltijdse jobs verdwijnen. De NMBS verzekert echter dat de sluiting van de loketten voor 100 procent zal gebeuren met natuurlijke afvloeiingen, zodat er geen naakte ontslagen zullen vallen. 

Bij de socialistische vakbond ACOD Spoor reageert men verontwaardigd op de aankondiging en spreekt men van een “eenzijdige beslissing". "Wij betreuren dat dit zonder overleg is gebeurd", zegt Ludo Sempels, voorzitter van ACOD-Spoor in Vlaanderen.

Het is een vermindering van de dienstverlening en voor ons gaat die nog altijd boven alles, gaat Sempels verder. Volgens de vakbondsman glijdt het spoor af naar een "permanente minimale dienstverlening", die niet strookt met de politieke beloftes om meer te investeren en die de openbare dienstverlening in het gedrang brengt. 

Veiligheid

Sempels wijst erop dat het loketpersoneel niet alleen tickets verkoopt, maar ook reizigers informeert. En dat hun aanwezigheid de sociale veiligheid in de stations bevordert.

Sempels zit hiermee op dezelfde lijn als Vlaams Parlementslid Joris Vandenbroucke (SP.A).  In het Radio 1-programma "De wereld vandaag" stelde hij zich hardop vragen over de beslissing van de NMBS. 

Vandenbroucke vreest dat door de sluiting van de loketten minder mensen de trein zullen nemen, terwijl het net de bedoeling is dat meer mensen de trein nemen. 

Beluister hier het gesprek met Joris Vandenbroucke in "De wereld vandaag":

Meest gelezen