Eén jaar lage-emissiezone (LEZ) in Gent: vooral toeristen en buitenlanders lopen nog tegen de lamp

Bestuurders van vervuilende wagens hebben de Gentse stadskas op een jaar tijd al 2,5 miljoen euro opgeleverd. “Dat is geen nettobedrag, want de lage-emissiezone (LEZ) heeft ook veel geld gekost”, zegt schepen Tine Heyse (Groen). Het maandelijks aantal overtreders daalt wel, vooral buitenlandse bestuurders rijden de zone nog binnen met oude auto's. 

Het centrum van Gent is sinds 1 januari 2020 een lage-emissiezone. Dat betekent dat vervuilende wagens niet meer welkom zijn. Wie met een dieselwagen rijdt, moet een wagen met Euronorm 5 of 6 hebben om de zone binnen te mogen. Een wagen met Euronorm 4 mag nog tot 2025 de stad binnen op voorwaarde dat de eigenaar elk jaar een taks van 345 euro betaalt. Oudere dieselwagens mogen de stad niet meer in. Heb je toch een ouder model dieselwagen, dan mag je slechts achtmaal per jaar een dagpas kopen of een tijdelijke toegang betalen. Voor benzinevoertuigen zijn er minder beperkingen. 

2,5 miljoen euro boetes

De eerste maand van vorig jaar kreeg je nog een waarschuwing als je met een vervuilende wagen voorbij een van de vele LEZ-camera’s reed. Vanaf 1 februari 2020 kreeg je bij overtreding 150 euro boete. “Sinds 1 februari heeft de stad zo’n 2,5 miljoen euro aan boetes geïnd”, bevestigt schepen Tine Heyse. “Dat is geen nettobedrag, want de LEZ invoeren met de bijbehorende camera’s en personeel heeft de stad ook geld gekost. Het is wel de bedoeling om op termijn budgetneutraal te werken, maar het doel is vooral dat er minder auto’s worden beboet. We willen enkel de luchtkwaliteit verbeteren.”

We hebben de LEZ niet ingevoerd om mensen te ambeteren en boetes te laten betalen. We willen enkel de luchtkwaliteit verbeteren

Schepen Tine Heyse (Groen)

Geen boetes tijdens coronalockdown

De coronapandemie heeft natuurlijk wel invloed gehad op de cijfers. Tussen 18 maart en 18 mei mocht je namelijk wel met een vervuilende wagen de LEZ binnenrijden. Schepen Heyse: “We vonden het niet logisch om dan boetes uit te schrijven, want tijdens de eerste lockdown reed toch minder openbaar vervoer. Mensen raakten dus minder vlot in de stad. Maar uiteindelijk viel het aantal vervuilende auto’s mee, want enkel essentiële verplaatsingen waren toegelaten.”

Steeds minder overtredingen

De stad hoopte het voorbije jaar vooral op een gedragswijziging. De evolutie van het aantal uitgeschreven boetes lijkt erop te wijzen dat de stad daarin geslaagd is. Schepen Heyse:  “Het aantal boetes daalt iedere maand en dat is goed. In januari, tijdens de testperiode, lag de beboetingsgraad nog op zeven procent. Een maand later was dat al gedaald naar 2,75 procent. Nu blijven de boetes maand in maand uit onder de grens van 1 procent, goed voor zo'n 4.000 wagens. De mensen zijn dus wel degelijk zeer goed op de hoogte van wat ze moeten doen in de LEZ.” 

Nu nog vooral toeristen en buitenlanders in overtreding

Onder die maandelijkse procent aan betrapte bestuurders zitten toch heel wat buitenlandse chauffeurs. “Ze kennen het minder goed of denken dat ze aan de boetes kunnen ontsnappen.” Deels klopt het ook wel dat buitenlandse chauffeurs aan de boetes kunnen ontsnappen. Gent vraagt de hogere overheden om deals met andere landen daarover mogelijk te maken. Met Nederland is er al langer zo'n afspraak.  

Jan De Meuleneir/Photo News

Meest gelezen