Liedekerke over sluiting stationsloket: "Er is geen overleg geweest, we vielen compleet uit de lucht"

Ook in Liedekerke valt de beslissing van de NMBS om het stationsloket te sluiten niet in goede aarde. Drie jaar geleden opende de NMBS er nog een gloednieuw station. Burgemeester Steven Van Linthout (CD&V-plus) bekijkt of er alsnog een gesprek aangegaan kan worden met de NMBS.

"Er zijn ongetwijfeld ook nog heel wat mensen, ook oudere mensen die een bezoekje willen plannen aan familie, naar zee of naar een winkelcentrum en met de trein willen gaan. En ik kan me niet voorstellen dat die allemaal een smartphone hebben of weten hoe de ticketautomaat werkt", zegt burgemeester Van Linthout. "En als de automaat dan stuk is, wat moet je dan doen? Als je de service gaat minderen, dan gaan er misschien meer mensen overwegen  de auto te nemen om ergens naartoe te gaan."

Nieuw station sinds 2017

In 2017 werd er in Liedekerke een gloednieuw station geopend, maar nu moeten de loketten dus dicht. "Onbegrijpelijk", zegt Van Linthout. “Geen enkel overleg is er hierover geweest. We vielen compleet uit de lucht. De beslissing van de NMBS heeft niet alleen een impact op de inwoners van Liedekerke, maar ook op die van Roosdaal en Affligem. "Aangezien er geen overleg was gaan wij wel contact zoeken met de NMBS om te bekijken of er nog iets valt te doen. We zullen alles uit de kast halen, al lijkt mij de kans klein dat we nog iets kunnen terugdraaien”, zucht Van Linthout.

(lees verder onder de foto)

Etienne Schouppe

Ook Etienne Schouppe, voormalige baas van de NMBS, kan de beslissing alleen maar betreuren: "Ik moet zeggen dat ik van strikt bedrijfseconomisch oogpunt de beslissing kan begrijpen, maar als men het bekijkt vanuit het oogpunt dienstverlening naar de bevolking toe, is dit niet te begrijpen. De  NMBS krijgt toch van de Belgische staat heel wat geld om de kwaliteit van de dienstverlening hoog te houden."

Eén ticketautomaat

De reacties van voorbijgangers liegen er niet om: "Ik vind het erg. Zo een investering waarbij zoveel mensen de trein nemen, dat kan toch niet?" zegt een inwoner. "Het zou makkelijker zijn mocht het loket open blijven, want er is maar één automaat. Er zullen files zijn waardoor ook velen hun trein gaan missen", merkt een andere voorbijganger op. "Bizar", is dan weer de reactie van iemand anders. "Er wordt geïnvesteerd in een nieuw station en loket, je voorziet de infrastructuur maar dan wordt het niet gebruikt. Dat is toch vreemd, niet?"

De beslissing viel op basis van het aantal transacties die er in het station gebeurden. En die lagen onder de minimumdrempel.

Bart Crols, woordvoerder NMBS

De NMBS noemt de investering in nieuwe station niet verloren, omdat de investering in loketten niet meespeelt in het onthaal van reizigers, zegt woordvoerder Bart Crols: "De beslissing viel op basis van het aantal transacties die er in het station gebeurden, en die lagen onder de minimumdrempel. Terwijl in 2015 nog 54 procent van de reizigers een kaartje aan het loket kocht was dat vorig jaar nog maar twintig procent." De NMBS benadrukt ook dat er geen ontslagen vallen.

Meest gelezen