James Arthur Photography

Minister Gilkinet (Ecolo) vraagt dat NMBS sluiting 44 stationsloketten herbekijkt

Minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) vraagt de raad van bestuur van spoorwegmaatschappij NMBS om de sluiting van de loketten in 44 stations te herbekijken. Hij wil vooral vermijden dat de veiligheid en het comfort van de reizigers door zo'n sluiting in het gedrang komt.

Gilkinet noemt dienstverlening aan en begeleiding van reizigers essentieel. Daarom wil de minister van Mobiliteit graag levendige, aangename en veilige stations. 

Net zo als vroege en late treinen, en frequente treinen, is het ook een goed onthaal van de reiziger belangrijk

Minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo)

"Net zo als vroege en late treinen, en frequente treinen, is het ook een goed onthaal van de reiziger belangrijk om de treinen aantrekkelijk en toegankelijk te maken voor iedereen. Daarom werken we aan een betere toegankelijkheid van stations en stopplaatsen. Het is dan ook logisch dat stations levendige ontmoetingsplekken blijven”, aldus Gilkinet. 

In een brief aan de raad van bestuur van de NMBS vraagt Gilkinet om de beslissing bij te sturen om de loketten van 44 stations botweg te sluiten. Hij pleit niet voor NMBS-loketten met personeel dat een groot deel van de dag niets te doen heeft, en schuift enkele alternatieven naar voren:

  • sluiten kan alleen als er dicht genoeg in de buurt een ander station met volledige dienstverlening bestaat,
  • alleen sluiten als er in de buurt of in het stationsgebouw zelf een postpunt, een koffiebar of een krantenwinkel is,
  • reizigers moeten toegang hebben tot een verwarmde wachtruimte (1 uur voor de eerste en 1 uur na de laatste trein),
  • wie niet vertrouwd is met digitale toepassingen (ouderen of kwetsbare groepen) moet gemakkelijk een treinkaartje kunnen kopen.

Ook oudere of kwetsbare mensen moeten makkelijk de trein kunnen nemen

Minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo)

"We mogen niemand achterlaten", vindt Gilkinet. "Ook oudere of kwetsbare mensen moeten makkelijk de trein kunnen nemen, zodat zij zich vlot en vrij kunnen verplaatsen."

De minister beschouwt dienstverlening aan het publiek essentieel voor een autonoom overheidsbedrijf als de NMBS. Het toekomstige “contract van openbare dienst” moet volgens hem een toekomstvisie voor de stations en de passagiers bevatten.

Meest gelezen