Dag van de Academies dit jaar coronaproof, zorgen om dalende inschrijvingscijfers in deeltijds kunstonderwijs

Het aantal leerlingen in het deeltijds kunstonderwijs (DKO) zou naar schatting met 4 procent gedaald zijn. Dat maakte de Onderwijsvereniging van Steden en Gemeenten (OVSG) bekend naar aanleiding van de Dag van de Academies die vandaag plaatsvindt. De corona-epidemie zou sommige mensen afgeschrikt hebben om zich dit schooljaar in te schrijven. OVSG maakt zich zorgen, want als dat percentage bevestigd wordt, kan dat ook financiële gevolgen hebben voor de academies. 

Vandaag is het de Dag van de Academies. Dan pakken leerlingen en leerkrachten van het deeltijds kunstonderwijs uit met wat ze samen creëren. Dit jaar zijn de activiteiten aangepast aan de coronamaatregelen. Dat betekent veel onlinepresentaties, maar ook poëzietelefoons, wandelingen, raamtentoonstellingen en het brengen van kunst en muziek aan huis. 

De afgelopen jaren kon het deeltijds kunstonderwijs op de Dag van de Academies steevast stijgende inschrijvingscijfers voorleggen. Vorig jaar telden de 168 academies voor muziek, woord, dans en beeld in Vlaanderen en Brussel nog 204.754 leerlingen. Dat was toen een stijging met 2,7 procent ten opzichte van het jaar voordien. Nu zijn er nog geen officiële cijfers, maar OVSG schat dat er een daling is van 4 procent. Dat wil niet zeggen dat alle academies met dalende inschrijvingscijfers kampen. 

“Op basis van een steekproef stellen we vast dat de impact van corona op het leerlingenaantal lokaal verschilt. Sommige academies, vooral deze met een iets ouder publiek, merkten een daling van hun leerlingenaantal. Bij andere blijft het stabiel”, zegt Patriek Delbaere van OVSG. 

Perspectief

De meeste leerlingen hebben er ondanks de coronamaatregelen voor gekozen om hun creatieve opleiding verder te zetten of om hun eerste stapjes te zetten in het deeltijds kunstonderwijs. “Leerlingen bleken enorm veel nood te hebben om hun kunst te blijven beoefenen. Kunst biedt troost, kunst verbindt, kunst biedt perspectief, zeker en vooral in tijden van pandemie”, zegt Delbaere. 

We verwachten dat leerlingen die afhaakten na corona terug naar de academie zullen komen. 

Patriek Delbaere, algemeen directeur OVSG

Toch maakt OVSG zich zorgen over het dalende leerlingenaantal. Het personeelsbudget en de werkingsmiddelen van een academie worden immers berekend op basis van de leerlingenaantallen van het voorbije schooljaar. Dat zou dus betekenen dat er volgend jaar in academies die nu minder leerlingen hebben, bijvoorbeeld minder lesuren kunnen gegeven worden, omdat er minder geld is om leerkrachten te betalen. 

Sommige academies gaan spectaculair achteruit

Bart Jonckers, coördinator Dag van de Academeis

“Sommige academies gaan spectaculair achteruit. Die mensen moeten een ondersteuning krijgen, zoals elke sector in nood”, zegt Bart Jonckers, coördinator van de Dag van de Academies en zelf ook directeur van een academie. “Zoals in elke onderwijsinstelling wordt er op 1 februari geteld hoeveel leerlingen we hebben. Op basis daarvan krijgen we een urenpakket om volgend jaar de lessen te kunnen organiseren. Academies die willen uitbreiden zullen hun plannen misschien moeten uitstellen.”

Beluister hieronder het gesprek met coördinator Bart Jonckers in "De ochtend" op Radio 1:

“We vragen dat de overheid passende compenserende maatregelen neemt zodat het kwaliteitsvolle deeltijds kunstonderwijs waarin lokale besturen al decennia investeren volgend schooljaar een doorstart kan maken. We verwachten dat leerlingen die afhaakten na corona terug naar de academie zullen komen. Academies staan met open armen klaar om hen te verwelkomen, maar hebben hiervoor middelen en omkadering nodig”, besluit Patriek Delbaere van OVSG.

Wie vandaag nog een iets wil meepikken van de Dag van de Academies kan het programma raadplegen op de website www.dagvandeacademies.be

Op VRT NU staat een reportage waarin leerlingen zelf uitleggen wat de academie voor hen betekent.

Bekijk hier de trailer van reportage die ambassadeur Marieke Dermul maakte naar aanleiding van Dag van de Academies:

Meest gelezen