UAntwerpen

Fietspaden liggen overal vol sneeuw en ijs, behalve op Campus Groenenborger (UA)

Op veel plaatsen zijn de fietspaden onberijdbaar door sneeuw en ijs. Op Campus Groenenborger van de Universiteit Antwerpen is een stukje volledig vrij van sneeuw en ijs. Dat is niet te danken aan zout of pekel, wel aan buizen met stromend water in de asfaltlaag. "Een soort vloerverwarming, zeg maar", vertelt professor Wim Van den bergh op Radio 2 Antwerpen. Het stuk werd in 2017 aangelegd en toont nu dat het werkt. "Het is duurder dan gewoon asfalt, maar het gaat ook langer mee en heeft minder onderhoud nodig."

In 2017 werd aan de UA op Campus Groenenborger een fietspad aangelegd om verschillende vernieuwende asfalttechnieken uit te testen. "Op één stuk werd een asfaltzonnecollectorsysteem geïnstalleerd", legt professor Wim Van den bergh uit. "Daarbij is een circuit met buizen aangelegd in de middelste laag asfalt en daar zit stromend water in. In de zomer zorgt dat ervoor dat het wegdek wordt afgekoeld en in de winter wordt het opgewarmd met de opgeslagen warmte." 

Het water in de buizen kan niet bevriezen, zegt Van den bergh: "De bodemtemperatuur is 10 tot 15 graden en het water dus ook. Aan de oppervlakte zal het wat afkoelen, maar door de stroming gaat het snel weer de bodem in, waar het opnieuw warmte kan opnemen. Het water zal daardoor nooit onder de 5 graden gaan."

Je kan er heel wat ongelukken mee voorkomen en het asfalt gaat langer mee. Zo betaalt het systeem zich terug na enkele jaren

Professor Wim Van den bergh, Faculteit Toegepaste Ingenieurswetenschappen (UA)

Technologisch is er geen enkel probleem om zo'n systeem over een groot aantal kilometers aan te leggen, maar financieel is het een ander plaatje: "Het is een grotere investering, maar je moet dit ook op langere termijn bekijken. Je kan er heel wat onveilige situaties en ongelukken mee voorkomen en het asfalt gaat ook langer mee. Zo betaalt het systeem zich terug na enkele jaren." 

Traditioneel asfalt wordt immers blootgesteld aan temperaturen tussen -15°C en 55°C, omdat de zon asfalt opwarmt. Dat leidt in de zomer tot spoorvorming en in de winter tot scheurtjes in het wegdek. "Normaal gaat een toplaag 10 tot 15 jaar mee, met dit systeem kan dat 20 tot 30 jaar worden", besluit Van den bergh. 

Meest gelezen