Heineken schrapt 8.000 banen, gevolgen voor ons land nog niet duidelijk

De Nederlandse bierbrouwer Heineken gaat de komende jaren wereldwijd 8.000 van de 85.000 banen schrappen. Het is niet duidelijk of er gevolgen zijn voor de werknemers in ons land. 

Vorig jaar verkocht de groep Heineken zo'n 8 procent minder bier, vooral door de weggevallen verkoop in de horeca. Het bedrijf ziet niet meteen beterschap. Eind januari was slechts 30 procent van de horeca-afnemers van Heineken operationeel. De biergroep verwacht dat de omzet en de winst dit jaar onder het niveau van 2019 zullen uitkomen.

Heineken startte eind vorig jaar al een plan om efficiënter te gaan produceren wat het bedrijf tot 2023 al 2 miljard euro aan besparingen moet opleveren. Om dat te bereiken wil Heineken meer gebruik maken van digitale verkoopkanalen en wil het bedrijf zich richten op premiummerken en alcoholvrij bier. Ook wil Heineken meer andere drankjes gaan verkopen, zoals alcoholhoudende limonade, zogeheten 'hard seltzer'. 

De bierbrouwer snijdt ook zwaar in het personeelsbestand. Wereldwijd verdwijnen 8.000 van de 85.000 banen. Dat moet de kosten met zo'n 350 miljoen euro per jaar drukken.

Of de ontslagronde gevolgen heeft voor ons land, is nog niet duidelijk. De Belgische dochter van Heineken, Alken-Maes, heeft brouwerijen in Alken (onder meer Maes en Cristal), Kobbegem (Mort Subite) en Opwijk (Affligem). Alken-Maes telt zo'n 620 werknemers.

Meest gelezen