Archiefbeeld ter illustratie.

Werklozen moeten in coronatijden soms maanden wachten op uitkering: "In totaal meer dan 1.000 keer gebeld"

Werklozen moeten in coronatijden soms maandenlang wachten op hun uitkering. Dat schrijft De Standaard. Uit getuigenissen blijkt dat de achterstand het grootst is bij de Hulpkas, die werkloosheidsuitkeringen uitbetaalt aan wie geen lid is van een vakbond. De lokale besturen zijn not amused: "Dit zou vermeden kunnen worden als elke instelling doet wat van haar verwacht wordt."

Lot Vaes (37), een alleenstaande moeder met drie kinderen in co-ouderschap, moest vorig jaar een paar maanden wachten op haar uitkering, ook al probeerde ze ontelbare keren om de Hulpkas te bereiken. 

Bekijk het verslag uit "Het Journaal" hier en lees voort onder de video:

Videospeler inladen...

"Ik heb alles samen meer dan 1.000 keer gebeld, op één dag eens meer dan 200 keer om iemand aan de lijn te krijgen voor meer informatie over mijn dossier", vertelt ze aan De Standaard en aan VRT NWS. "Ofwel blijft het bezet, ofwel blijft het eindeloos bellen, ofwel is het gewoon stil en vaak nemen ze op om weer neer te leggen." Mails worden, vaak weken te laat, met standaardberichten beantwoord.

Achterstand van duizenden dossiers

Vaes is niet de enige die in dat moeras belandde. Sinds de start van de coronacrisis worden de vakbonden en de Hulpkas voor Werkloosheidsuitkeringen (kortweg HVW, de overheidsinstelling die hetzelfde doet als de vakbonden voor mensen die geen lid zijn van een vakbond) bedolven onder de aanvragen voor werkloosheidsuitkeringen. 

Vooral bij die Hulpkas zijn de vertragingen bij de uitbetaling schrijnend. Volgens federaal minister van Werk Pierre-Yves Dermagne (PS) gaat het om duizenden nog te behandelen dossiers voor november en december. Hij heeft de regering gevraagd om bijkomende middelen. 

(Lees verder onder de foto)

Archiefbeeld ter illustratie.

Bij de Hulpkas zouden intussen aanwervingen zijn gestart, maar die mensen moeten eerst nog worden opgeleid, waardoor het probleem niet onmiddellijk opgelost is.

"Doe wat van u verwacht wordt"

Lot Vaes zelf leerde vorig jaar, net als vele anderen, dat het effectiever is om fysiek in de rij te gaan staan bij de Hulpkas, om daar op tafel te kloppen. "Eind oktober ben ik gaan zeggen aan de balie dat ik niet meer wist wat ik moest doen. Dat er geen geld meer was om mijn kinderen te eten te geven. Toen heeft die mevrouw mijn dossier opgevist onderaan een stapel. Een dag later stond het geld van augustus en september op mijn rekening."

Zij had gelukkig wat spaargeld om te overleven en is intussen weer aan het werk. Maar veel wachtende werklozen moeten voor voorschotten aankloppen bij de de CAW's en OCMW's, bevestigt ons Nathalie Debast van de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG).

Het aantal dossiers is nu zo hard toegenomen dat dat echt wel impact heeft op de dienstverlening

Nathalie Debast, VVSG

"De OCMW's helpen die mensen graag uit de nood met een voorschot, dat doen ze ook sinds jaar en dag. Alleen is het aantal dossiers nu zo hard toegenomen dat dat echt wel impact heeft op de dienstverlening," zegt Debast.

De lokale besturen zijn het beu dat zij alweer de steken moeten oprapen die mensen op andere niveaus laten vallen. "Wat als men bij de OCMW's ook eens niet meer verder kan, wie gaat dan voor die mensen zorgen? Dit zou vermeden kunnen worden als elke instelling doet wat van hen verwacht wordt."

Meest gelezen