Copyright 2021 The Associated Press. All rights reserved.

Nijlpaarden van Pablo Escobar moeten worden afgemaakt, zeggen wetenschappers: "Een ecologische tijdbom"

In Colombia roepen wetenschappers op om de nijlpaarden in de Magdalena-rivier af te maken. De dieren zouden een "tikkende tijdbom" zijn en een negatieve impact hebben op het milieu en de biodiversiteit. De nijlpaardenpopulatie ontstond nadat vier dieren onbewaakt waren achtergebleven in de voormalige zoo van de Colombiaanse drugsbaron Pablo Escobar. Intussen gaat het naar schatting om 80 tot 120 dieren.

Toen drugsbaron Pablo Escobar in 1993 werd neergeschoten, had hij een privé-zoo met meer dan 1.900 verschillende diersoorten op zijn Hacienda Napoles, in de buurt van Doradal in Colombia. 11 nijlpaarden, een vrouwtje en een mannetje die hij in Afrika en de Verenigde Staten gekocht had en 9 nakomelingen maakten deel uit van zijn collectie.

De Colombiaanse overheid nam de dieren in beslag, maar 4 nijlpaarden bleven om onbekende redenen onbewaakt achter op het domein. De dieren plantten zich voort en intussen gaat het naar schatting om zo'n 80 tot 120 nijlpaarden. Ze baanden zich een weg uit de meren die Escobar voor hen liet aanleggen en leven nu rond de rivieren van Colombia.

Wie was de befaamde drugsbaron Pablo Escobar? Ontdekt het in deze video en lees daarna verder:

Videospeler inladen...

De lokale bevolking is gehecht geraakt aan de dieren in de Magdalena-rivier. Sommige bewoners slaan ook munt uit de toeristen die de nijlpaarden willen zien.

Eerder zagen ook wetenschappers de nijlpaarden niet als een bedreiging. Een studie toonde aan dat grote exotische planteneters er net voor zouden zorgen dat de wereld er opnieuw zou uitzien zoals hij was voor de prehistorische mens op grote schaal (vooral grote) soorten begon uit te roeien. Escobars nijlpaarden zouden dus verloren delen van belangrijke ecosystemen kunnen herstellen.

"Ecologische tijdbom"

Een studie gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Biological Conservation beweert nu het tegendeel. "De dieren afmaken is de enige manier om hun impact op het milieu te verlichten", zo klinkt het. Volgens de studie zijn de nijlpaarden een "ecologische tijdbom".

De dieren afmaken is de enige manier om hun impact op het milieu te beperken

Studie in het wetenschappelijk tijdschrift Biological Conservation

"Natuurlijk voelen we medelijden met deze dieren, maar als wetenschappers moeten we eerlijk zijn." Dat zegt een van de auteurs van het artikel, de Colombiaanse biologe Nataly Castelblanco, aan de Britse omroep BBC. "Nijlpaarden zijn een invasieve soort in Colombia en als we een deel van de populatie nu niet doden, kan de situatie binnen de 10 of 20 jaar uit de hand lopen." Volgens de wetenschappers zou de nijlpaardenpopulatie tegen 2035 kunnen aangroeien tot 1.500 dieren.

Bekijk hier een korte reportage over Pablo Escobars nijlpaarden in Colombia en lees daarna verder:

Videospeler inladen...

De dieren vormen ook een gevaar voor de mens. De wetenschappers begonnen hun studie nadat een man zwaargewond was geraakt door het toedoen van een van de nijlpaarden. Een onderzoek van de University of California San Diego bracht ook aan het licht dat de uitwerpselen van de dieren de waterkwaliteit van de rivieren negatief beïnvloeden.

"Als hun populatie blijft groeien, kunnen ze inheemse dieren verdringen, zoals Antilliaanse zeekoeien", voegt Castelblanco toe. In tegenstelling tot in Afrika, hebben de nijlpaarden geen natuurlijke vijanden in Colombia.

"Moordenaar"

De dieren doden is volgens de groep wetenschappers dus een onaangenaam, maar noodzakelijk kwaad. De overheid probeerde de dieren al te steriliseren, maar dat is een moeilijk en duur proces. Een expertenteam moet dan tijdens een operatie op zoek naar de voortplantingsorganen van het dier onder de dikke huid.

Copyright 2021 The Associated Press. All rights reserved.

De lokale gemeenschap houdt ons in het oog om er zeker van te zijn dat we de nijlpaarden effectief steriliseren, en niets anders doen", zegt Gina Serna-Trujillo aan The Guardian. Ze is een van de dierenartsen die al sterilisaties uitvoerde. "Ze houden van de dieren."

Je kan niet eens praten over nijlpaarden afmaken. Ik word een moordenaar genoemd

Nataly Castelblanco, biologe en een van de auteurs van het artikel

Castelblanco heeft begrip voor de aantrekkingskracht die de nijlpaarden uitoefenen op de bewoners van de streek en beschrijft een baby-nijlpaard zelfs als "het mooiste ding ter wereld". Toch mag een discussie over de toekomst van de dieren volgens haar niet worden beïnvloed door de gevoelens die de dieren bij mensen oproepen.

"Andere invasieve soorten, zoals de koraalvis, hebben dezelfde protocollen ondergaan en niemand maakt daar ooit ophef over", aldus Castelblanco. "Maar je kan niet eens praten over nijlpaarden afmaken. Ik word een moordenaar genoemd."