Videospeler inladen...

Havens van Antwerpen en Zeebrugge smelten samen: "Historisch moment"

De langverwachte havenfusie van Antwerpen en Zeebrugge is officieel op gang getrapt. Het fusiebedrijf, "Port of Antwerp Bruges", wordt de op een na grootste haven van Europa (al was Antwerpen dat al), die samengeteld zo'n 278 miljoen ton aan goederen verzet. Het samengaan stond al een paar jaar in de steigers. Alle betrokken partijen spreken van een "historische" deal.

Al in 2019 kondigden de havens van Antwerpen en Zeebrugge hun plannen aan om samen in zee te gaan. Een onderzoek van adviesbureaus Deloitte en Laga wees uit dat beide veel te winnen hebben bij een fusie: ze vullen elkaar aan in hun specialiteiten en door hun schaal te vergroten, verstevigen ze allebei hun positie. Samen willen de havens ook beter kunnen inspelen op nieuwe domeinen, zoals innovatie, digitalisering en de overstap naar groene energie.

Voorwaarde was wel dat ook het bestuur zou samensmelten. Dat gebeurt ook. De huidige CEO van de haven van Antwerpen Jacques Vandermeiren zal de CEO worden van de nieuwe fusiehaven, die "Port of Antwerp Bruges" gedoopt wordt. Tom Hautekiet, die nog niet zo lang CEO was in Zeebrugge, zal ook een plek krijgen in het directieteam. Antwerps havenschepen Annick De Ridder (N-VA) wordt voorzitter. Huidig voorzitter van de haven van Zeebrugge Dirk De fauw (CD&V) wordt ondervoorzitter van het fusiebedrijf.

Bekijk de reportage over de "Port of Antwerp Bruges" in "Het Journaal": (lees daaronder verder)

Videospeler inladen...

"Historisch"

Zowel De Ridder als De fauw, die vanmiddag plechtig het charter van de samenwerking ondertekenden, noemen het samengaan "historisch". Ze geven allebei aan dat het vertrouwen tussen beide bedrijven (en steden) de voorbije jaren en maanden geleidelijk aan is gegroeid. "We hebben en cours de route beseft dat we veel meer samen kunnen doen", zegt De Ridder. 

(Lees verder onder de foto)

Nicolas Maeterlinck

Ze hameren daarom allebei op de complementariteit van de twee havens. Het nieuwe havenbedrijf verstevigt zo zijn positie als tweede haven van Europa (want de haven van Antwerpen was dat al). Samen zijn ze goed voor een overslag van zo'n 278 miljoen ton aan goederen. 

Antwerpen kan uitpakken met de op een na grootste chemische cluster ter wereld, Zeebrugge is de grootste autohaven ter wereld en staat ook sterk op vlak van LNG (vloeibaar aardgas).  Antwerpen is sterk gericht op China en de Verenigde Staten, Zeebrugge meer op het Verenigd Koninkrijk en Rusland.

Troeven

Ook transporteconoom Thierry Vanelslander (UAntwerpen) ziet de troeven van de fusie van de twee havens, die elkaar goed aanvullen. "De haven van Antwerpen heeft nood aan extra capaciteit, maar zit eigenlijk aan alle kanten vast. Zeebrugge heeft die ruimte nog wel." Ook het probleem dat Zeebrugge tot dusver wat minder interessant was voor rederijen, omdat de haven minder diep in het binnenland lag, zou met de samenwerking ook opgelost kunnen worden. 

Beide havens zouden eenzelfde vrachtbrief kunnen aanbieden, zodat het niet meer uitmaakt waar je je goederen afzet

Transporteconoom Thierry Vanelslander (UAntwerpen)

"Zo zouden beide havens eenzelfde vrachtbrief kunnen aanbieden, zodat het niet meer uitmaakt waar je je goederen afzet. Als ze dat product, met die keuze, goed in de markt zetten, zouden ze daarmee ook na de fusie geen trafiek mogen verliezen."

(Lees verder onder de foto)

Archiefbeeld: de haven van Zeebrugge.

Ook politiek interessant

De fusie is trouwens ook politiek interessant, weet Vanelslander nog. "Zo verdwijnt het opbod in capaciteit tussen twee concurrerende havens. Als er nu nieuwe capaciteit nodig is, kan Vlaanderen kijken waar dat het meest interessant is. De wafelijzerpolitiek, waarbij je beide havens iets moet geven, kan je dan achterwege laten."

"En ook tegenover het buitenland kan je tegenstrijdige communicatie, die er soms wel was met twee concurrerende havens op een dikke 100 kilometer van elkaar, vermijden", denkt Vanelslander.

Het samengaan van beide havens zal stevig bijdragen tot het herstel van de Vlaamse economie

Vlaams minister-president Jan Jambon (N-VA)

Vlaams minister-president Jan Jambon (N-VA) spreekt van "wereldschokkend nieuws". "Het samengaan van beide havens zal stevig bijdragen tot het herstel van de Vlaamse economie. Dat spoort perfect met de doelstellingen in ons actieplan 'Vlaamse veerkracht', dat inzet op duurzaamheid, innovatie en digitale transitie."

Ook Vlaams minister van Economie Hilde Crevits (CD&V) laat weten enthousiast te zijn over de fusie, omdat beide bedrijven samen "beter gewapend zijn om de concurrentie met andere internationale havens aan te gaan". Dat de twee havens gezamenlijk goed zijn voor een directe en indirecte tewerkstelling van 150.000 jobs, vindt ze ook belangrijk. "In tijden van relance zijn economie en tewerkstelling duidelijke prioriteiten voor de Vlaamse Regering." 

Archiefbeeld: containers in de haven van Antwerpen.
Yorick Jansens

Meest gelezen