Jasper Jacobs

Speculoos Lotus Bakeries verovert verder de wereld: “Groeiende interesse in Amerika, Afrika en Azië”

Lotus Bakeries, uit Kaprijke, pakt uit met groeiende omzetcijfers en heeft dat te danken aan de internationale uitbreiding én het succes van het speculooskoekje. “Het is een duurzame groei in veel landen”, zegt CEO Jan Boone. “We willen in elke koekjeskast liggen.” 

Speculoos- en koekjesmaker Lotus Bakeries blijft groeien. Het bedrijf draaide in 2020 een omzet van meer dan 660 miljoen euro, dat is een groei van ruim 8 procent. Vooral internationaal is de omzet flink gestegen. De VS, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en China zijn nu de grootste markten. België blijft ook belangrijk maar is dus niet meer de absolute nummer 1. Het bedrijf voelt ook in het Midden-Oosten veel potentieel. Het topproduct is het speculooskoekje dat internationaal de naam “biscoff” krijgt, een samentrekking van het Engelse “biscuit” (koekje) en “coffee” (koffie). 

We willen in alle landen in de gewone koekjeskast liggen, voor dagelijks gebruik 

CEO Lotus Bakeries, Jan Boone

Het succes van de Lotus-koekjes begint, volgens topman Boone al 30 jaar geleden. “We gebruiken nog steeds het recept van mijn grootvader en wijken daar niet van af. Het speculooskoekje is in elk land helemaal hetzelfde. We zetten in op gestage groei en veroveren zo langzaam de harten, die strategie lijkt aan te slaan.”

Er bestaat maar één recept voor heel de wereld en dit blijft zo 

CEO Lotus Bakeries, Jan Boone

Speculoospasta een hit door corona

Heel wat speculoosproducten slaan ook internationaal aan. De koekjes blijven de onbetwiste nummer 1. Maar ook de speculoospasta verkoopt erg vlot. “De pasta wordt meer gebruikt bij het maken van taartjes. Niet alleen in België maar ook in Azië en het Midden-Oosten. Daar heeft de kook- en bakhype tijdens de coronapandemie zeker toe bijgedragen.” Speculoosijs is nieuw op de internationale markt maar doet het goed. Recent lanceerde Lotus ook chocolade in België, daar vlot de verkoop al is het product nog niet zo bekend. “Als het aanslaat, gaan we er ook internationaal mee verder.”

Mislukte experimenten

Niet alle speculoosproducten slaan aan. “10 jaar geleden lanceerden we speculooskruimels om te gebruiken bij gebak. Maar dat bleek geen succes”, lacht Boone. “Misschien ligt dat door al dat bakken nu anders en moeten we een herlancering overwegen”. 

Meest gelezen