Voorzitter van de App Drivers and Courriers Union poseert voor het Hooggerechtshof in Londen.
Copyright 2021 The Associated Press. All rights reserved

Brits Hooggerechtshof hakt de knoop door: Uber-chauffeurs zijn werknemers, geen zelfstandigen

Chauffeurs van het taxiplatform Uber zijn werknemers, geen zelfstandigen. Dat heeft het Britse Hooggerechtshof in Londen beslist. De uitspraak is een nederlaag voor Uber en brengt mogelijk het businessmodel van het bedrijf in gevaar. Als werknemers hebben Uber-chauffeurs recht op een minimumloon, vakantiegeld en rustpauzes. Ook in ons land is er onenigheid over het statuut van taxichauffeurs en maaltijdbezorgers.

Het Britse Hooggerechtshof heeft vandaag een einde gemaakt aan een jarenlang juridisch dispuut rond het taxiplatform Uber. Het bedrijf behandelt Uber-chauffeurs als zelfstandigen, waardoor ze minder rechten hebben. In 2016 spanden twee chauffeurs, Yasseen Aslam en James Farrar, een rechtszaak aan tegen Uber om een statuut van werknemer te bekomen.

Uber verloor de zaak tot drie maal toe bij lagere rechters, maar nu gaf ook het Britse Hooggerechtshof Aslam en Farrar gelijk: Uber-chauffeurs zijn werknemers, geen zelfstandigen. Uber-chauffeurs in het Verenigd Koninkrijk hebben daarom recht op zaken zoals een minimumloon, betaalde vakantiedagen en rustpauzes.

In het Verenigd Koninkrijk werken 65.000 chauffeurs voor het taxiplatform Uber. Via de Uber-app met meer dan 5 miljoen vaste gebruikers worden ze gelinkt aan hun passagiers.

Britse Uber-chauffeurs juichen wanneer ze de uitspraak van het Hooggerechtshof horen.
Copyright 2021 The Associated Press. All rights reserved

Businessmodel op losse schroeven?

Volgens Uber-manager voor Noord- en Oost-Europa Jamie Heywood geldt de uitspraak enkel voor "een handvol chauffeurs die in 2016 de app gebruikten". Volgens Heywood heeft Uber sindsdien stappen gezet om een betere omkadering te voorzien voor chauffeurs. Zo krijgen ze nu een gratis verzekering in geval van ziekte of blessure.

Een speciaal tribunaal moet nu oordelen op welke compensatie de chauffeurs, die betrokken waren bij de oorspronkelijke vordering, recht hebben. De behandeling van zo'n 2.000 andere rechtszaken van chauffeurs is opgeschort in afwachting van dat besluit, zo meldt persagentschap AP.

De uitspraak van het Hooggerechtshof kan verreikende gevolgen hebben. Ze zet mogelijk het hele businessmodel van Uber en andere bedrijven die via een app mensen aan het werk zetten, zoals Deliveroo, op losse schroeven. De bedrijven zien zichzelf enkel als een platform dat vraag en aanbod samenbrengt, maar het Britse Hooggerechtshof ziet Uber nu toch als werkgever. Volgens experten kan de uitspraak dan ook tot juridische stappen tegen gelijkaardige bedrijven leiden.

Voor bedrijven die hun maaltijdkoeriers en chauffeurs wel als werknemers beschouwen, zoals Takaway, kan de uitspraak dan weer een opkikker zijn. De baas van Takaway Jitse Groen reageerde enthousiast op Twitter: "Taxichauffeurs zijn geen freelancers".

Onzekerheid in ons land

Ook in ons land is er onenigheid over het statuut van taxichauffeurs en maaltijdbezorgers. In 2018 trokken twee fietskoeriers van maaltijdbezorger Deliveroo naar de Commissie Arbeidsrelaties van de federale overheidsdienst Sociale Zekerheid met de vraag of maaltijdbezorgers zelfstandigen of werknemers zijn. De Commissie Arbeidsrelaties oordeelde dat fietskoeriers werknemers zijn, maar Deliveroo tekende beroep aan bij de Brusselse arbeidsrechtbank.

De arbeidsrechtbank vernietigde de beslissing van de Commissie Arbeidsrelaties en heeft zich over de zaak gebogen. Maar de pleidooien in de zaak staan pas gepland op 6 september 2021. Een uitspraak ten gronde is dus pas te verwachten tegen het einde van dit jaar. Tot die tijd kan Deliveroo met zelfstandige fietskoeriers blijven werken.

Meest gelezen