West-Vlaamse vaccinatiecentra lossen problemen haperende start zelf op
In 11 van de 21 West-Vlaamse vaccinatiecentra is het vaccineren afgelopen weekend begonnen maar het was een moeilijke start. De uitnodigingen werden pas op het allerlaatste moment verstuurd door een probleem met het computerprogramma van de Vlaamse overheid. In Veurne kwam één derde van de genodigden niet opdagen. Ook op andere plaatsen dreigden de centra hun voorraad vaccins niet kwijt te geraken. Telkens werd dat opgelost door het eigen callcenter in te schakelen.
De start van de vaccinatiecentra wordt om vele redenen met spanning gevolgd. Wanneer er voldoende vaccins zijn om de hele bevolking in te enten, is nog een open vraag. Maar voorlopig kunnen wel al mensen uit de zorg gevaccineerd worden. Dat zijn de mensen die in nauw contact komen met patiënten: huisartsen, tandartsen, thuisverpleegkundigen. Maar dit weekend dook een probleem op met Doclr, het computerprogramma van de Vlaamse overheid. Dat liet het lang afweten, zodat de uitnodigingen voor vaccinatie pas heel laat werden verstuurd.
Reservelijsten
Oostende besloot vrijdag alle kandidaten (60 tandartsen) te bellen. Ook op andere plaatsen werd met man en macht getelefoneerd. Gek genoeg deden de vaccinatiecentra daarmee wat in het Doclr systeem is voorzien: als je je uitnodiging ontvangt, zal je kunnen aanvinken of je eventueel ook vroeger wil gevaccineerd worden. In Veurne kwam zaterdag een derde van de uitgenodigen zaterdag niet opdagen. Het vaccinatiecentrum in Furnevent had 200 vaccins. Maar het centrum telefoneerde de volgende kandidaten op de lijst, die gelukkig wel massaal positief reageerden. De vaccinatiecentra van Ieper en Poperinge bellen heel actief mensen op en maken in samenwerking met het Jan Yperman ziekenhuis een reservelijst.
Oeps! Al gevaccineerd
Het vaccinatiecentrum van Menen stelde nog een bijkomend probleem vast: sommige mensen die waren uitgenodigd, waren al gevaccineerd tijdens de vorige ronde in de woonzorgcentra. In Menen waren maar 30 van de 80 uitnodigingen ingeboekt. Maar natuurlijk zijn we niet bij de pakken blijven zitten, zegt Gilles Deschepper: "Het callcenter is in gang geschoten en daarnaast is er nu ook een oproep naar de bevolking om zich op de reservelijst te plaatsen, zodat we naargelang de doelgroep ook die mensen kunnen opbellen. Maar het ziet er al beter uit: voor vandaag en morgen in Wevelgem is alles zo goed als vol geboekt, dus daar verwachten we momenteel geen problemen."
