Hasselts taxibedrijf start met 'Vlaamse Uber': "Om concurrentie aan te gaan met straattaxi's"
Het taxibedrijf Hasseltse Gele Taxi lanceert vandaag de app Wave-a-cab, die zo'n 150 taxibedrijven verenigt in één platform. Als gebruiker zou je gemakkelijk zelf een chauffeur moeten kunnen kiezen. Met de app wil uitbater Gwen Reynders concurreren met grote straattaxibedrijven zoals Uber.
Wie vanaf vandaag de app Wave-a-cab downloadt, zou volgens de initiatiefnemers gemakkelijker een taxichauffeur in een straal van 10 km moeten kunnen vinden. Je maakt uiteindelijk zelf een keuze op basis van de prijs, het soort wagen of eerdere ervaringen met de taxibedrijven. Het verschil met toepassingen zoals Uber of Lift zit hem in de chauffeurs. Op Wave-a-cab kunnen enkel taxibedrijven zich registreren, terwijl iedereen zelfstandig chauffeur kan worden op de grotere straattaxiplatformen.
De bedoeling van deze app is taxi's verenigen en tegenwerk bieden tegen platformen zoals Uber

Beluister hier het gesprek met taxichauffeur Gwen Reynders:
"Op dit moment doen er al zo'n 150 bedrijven mee", vertelt initiatiefnemer Gwen Reynders van Hasseltse Gele Taxi. "We lanceren de app dus in heel Vlaanderen. Iedereen die de juiste vergunning heeft (om als taxibedrijf een dergelijke dienst te leveren, heb je een andere taxivergunning nodig, nvdr.), kan deelnemen."
Het systeem is volgens Reynders voordelig zowel voor de chauffeur als voor de gebruiker. "In het vorige systeem reed je als chauffeur met een klant van Hasselt naar Genk, en reed je met een lege taxi terug. In Genk heeft een Hasseltse taxi namelijk geen klantenbestand. Maar door onze krachten te bundelen, is dat nu anders en rijd je als taxichauffeur ook weer met een klant terug naar Hasselt. Als taxibedrijf maak je dus alleen maar winst, waardoor je een rit goedkoper kan maken. Dat is dan weer goed nieuws voor de klant."
Met het nieuwe systeem wil Reynders zich wapenen tegen grotere platformen zoals Uber, dat vorig jaar in ons land is neergestreken. "Want vorig jaar paste de stad Hasselt nog het taxireglement aan, om straattaxi's zoals Uber een kans te geven", zegt Reynders. "We willen voor concurrentie zorgen, en de uiteindelijke vestiging van Uber in steden zoals Hasselt wat tegenhouden. De bedoeling van deze app is dus taxi's verenigen en tegenwerk bieden", besluit Gwen Reynders.
