Stad Gent

Nog geen besluit over herinrichting rotonde aan Gent Dampoort: “Mijn voorkeur is een tunnel”, zegt burgemeester De Clercq (Open VLD)

Er is nog geen beslissing genomen over de herinrichting van de rotonde aan Gent Dampoort. Op dit moment heeft de Vlaamse regering 2 scenario’s op tafel liggen: ofwel zal de Gentse binnenring Dampoort kruisen, ofwel komt er een tunnel. “Mijn voorkeur gaat uit naar een tunnel”, klinkt het bij de burgemeester. 

Er is nog geen beslissing genomen over de herinrichting van de rotonde aan Gent Dampoort. De ene voelt meer voor een gelijkvloers alternatief, terwijl de andere liever een tunnel ziet komen. Volgens minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) is er geen duidelijk voorkeurscenario. Ze vraagt aan de belangrijkste partners, dat zijn de stad, De Lijn, de NMBS en de wegbeheerder, waarom ze ofwel het ene ofwel het andere willen. 

Aantrekkelijk plein

Voor de stad Gent is het in ieder geval duidelijk waar de voorkeur naar uit gaat: “Wij willen een tunnel”, zegt burgemeester De Clercq vastberaden. “Er is een studie uitgevoerd over de volledige herinrichting. De tunnel is duurder, maar heeft heel veel voordelen naar doorstroming van het verkeer en verkeersveiligheid. Van het plein voor Gent Dampoort kunnen we een aantrekkelijk stedelijk plein maken. Ik heb de voorkeur vanuit onze stad geduid aan de minister. Het is nu aan haar om daar een beslissing in te nemen.”

Twee opties

Voor de tunneloptie, waar de stad Gent voor kiest, komt op de R40 een nieuw tracé naast het spoortalud vanaf de Afrikalaan tot de Forelstraat. Ter hoogte van de Dampoort en het Octrooiplein gaat de R40 over een lengte van bijna 500 meter ondergronds in een tunnel met 2 rijbanen.

De andere optie die Vlaanderen voorlegt is een “gelijkvloers alternatief”. Daar zou de R40 van de Afrikalaan naar de Koopvaardijlaan lopen en dan ten oosten van de Zwaaikom naar de Kasteellaan afdraaien. Ter hoogte van het Dampoortknooppunt zijn dan extra afslagstroken nodig. Dat betekent dat de Koopvaardijlaan verbreed moet worden.

Meest gelezen