(c) Bram Saeys/Hollandse Hoogte

Na 9 maanden onderhandelen: 176 Belgische banen bij Ryanair gered, hoe ziet toekomst er bij lagekostenmaatschappij uit?

Na 9 maanden onderhandelen hebben vakbonden en directie een akkoord bereikt bij de Belgische afdeling van de Ierse lagekostenmaatschappij Ryanair. Door de coronacrisis werden 176 banen bij het cabinepersoneel bedreigd, maar die lijken door het akkoord nu allemaal gered. 

De coronacrisis heeft de internationale luchtvaart het afgelopen jaar op z’n kop gezet. Wereldwijd stonden en staan duizenden vliegtuigen stil en tienduizenden jobs werden geschrapt. De crisis trof ook lagekostenmaatschappij Ryanair.

In het voorjaar van 2020 kondigde de flamboyante baas van het Ierse Ryanair Michael O’Leary aan dat binnen z’n bedrijf verspreid over Europa goed 3.000 banen zouden verdwijnen bij cabinepersoneel en piloten. 

Ook België werd getroffen

Ook in België zouden banen verdwijnen. Met de piloten werd al snel een akkoord uitgewerkt. In ruil voor een forse salarisvermindering konden alle piloten die vanuit de Belgische uitvalsbasissen Charleroi en Brussels Airport vliegen aan de slag blijven. 

Maar voor het cabinepersoneel werd geen akkoord bereikt, goed 176 voltijdse jobs stonden daardoor op de helling en de Ierse koning van de lowcost riep al snel de wet-Renault in. Met de vakbonden werd de voorbije maanden fors onderhandeld om zoveel mogelijk jobs te redden.

We zijn er na negen maanden onderhandelen in geslaagd een sociaal akkoord te bereiken met Ryanair. Alle 176 banen zijn daarmee gered.

Hans Elsen, Christelijke vakbond ACV Puls

Uiteindelijk bereikten beide partijen een sociaal akkoord waarbij allé 176  banen bij het cabinepersoneel gered worden. Het cabinepersoneel zal tot  8 procent salaris inleveren en ook één maand per jaar minder werken. Die toegevingen waren voldoende om het Ierse management over de streep te trekken en een deal te sluiten.

Het waren nochtans moeilijke maanden voor de grootste luchtvaartmaatschappij van Europa en ook voor dit jaar zijn de vooruitzichten niet optimistisch: “Het wordt het meest uitdagende jaar in onze geschiedenis” vertelde O’Leary een paar weken geleden. De budgetvlieger verwacht een fors verlies van meer dan 800 miljoen euro te moeten slikken door de coronacrisis en vooral door alle reisbeperkingen die met de pandemie gepaard gaan. 

Michael O'Leary, topman Ryanair

Ryanair vervoerde de voorbije maanden op sommige momenten tot 80 procent minder passagiers en verwacht dat de problemen nog zeker tot en met Pasen zullen blijven duren. Al rekenen de Ieren er niet op dat er voor de zomer nog heel erg veel gevlogen zal worden.

Toch zijn zowel de vakbonden als het management overtuigd dat de lagekostenmaatschappij snel opnieuw kan groeien eens de reisbeperkingen in Europa door de coronacrisis verdwijnen en dat ligt aan twee factoren vertelt Hans Elsen van de Christelijke vakbond ACV Puls: "Ryanair zat op een gigantische berg cash. Daardoor hadden ze een strategisch voordeel ten opzichte van de klassieke nationale luchtvaartmaatschappijen zoals Air France, KLM of Brussels Airlines. Bovendien vliegt Ryanair zo goed als uitsluitend binnen Europa. Ze zijn dus niet afhankelijk van een internationaal of intercontinentaal netwerk. Een herstart zal dus sneller kunnen. "

Ryanair heeft een aantal strategische keuzes gemaakt die een herstart na de pandemie makkelijker zullen maken.
Hans Elsen, Christelijke vakbond ACV Puls

Ryanair heeft dus een strategisch voordeel ten opzichte van zijn concurrenten. De meeste analisten gaan ervan uit dat reizen binnen Europa tegen de zomer veel vrijer mogelijk zal zijn dan reizen naar Zuid-Amerika of Azië. En laat nu net dat markten zijn waar traditioneel de klassieke nationale luchtvaartmaatschappijen sterker stonden.

Bovendien hebben de Ieren ervoor gekozen om te blijven investeren in hun vloot. En dus staan ze klaar met éxtra vliegtuigen om van zodra het opnieuw kan zo snel als mogelijk martkaandeel in te palmen en de strijd in ons land met Brussels Airlines én TUI fly opnieuw aan te gaan. Een belangrijke voorwaarde, interne sociale vrede, is met het sociaal akkoord vandaag alleszins al vervuld. En zo lijkt de mastodont van de lowcost klaar voor het post-coronatijdperk.

Meest gelezen