Foto's van elektrische wagens ter illustratie

Plug-in hybridewagens verbruiken minstens twee keer meer dan op papier, volgens Britse studie: hoe komt dat?

Volgens een Britse studie verbruiken plug-inhybridewagens minstens twee keer meer dan wat de autoproducenten claimen. "Ze zijn 60 procent minder efficiënt dan gezegd", zegt mobiliteitsexperte Laurien Spruyt in "Nieuwe feiten" op Radio 1. Maar vanwaar dat grote verschil tussen het verwachte en reële verbruik? We zetten enkele mogelijke verklaringen op een rij.

De resultaten van een Britse studie (in samenwerking met Test Aankoop) liegen er niet om: plug-inhybrides zijn veel minder efficiënt (en dus minder milieuvriendelijk) dan we denken. Van de 22 geteste wagens in de studie lag het reële verbruik gemiddeld op 4,2 liter per 100 kilometer, hoewel producenten maar 1,6 liter doorgaven. Het echte verbruik is dus gemiddeld bijna drie keer zo hoog als verwacht.

Wat is een plug-inhybride?

Een plug-inhybride is een auto met twee energiebronnen, een elektrische en eentje op brandstof, vandaar de naam "hybride". De wagen rijdt afhankelijk van bijvoorbeeld de snelheid  of de helling elektrisch of op benzine. Je moet de batterij van de auto opladen via een stekker, van daar de term "plug-in". 

"De autofabrikanten stellen het vaak mooier voor dan het in het echte leven is", reageert mobiliteitsexperte bij Bond Beter Leefmilieu Laurien Spruyt. Zij ziet grofweg drie redenen waarom het echte verbruik hoger ligt dan geadverteerd in de brochures. Ten eerste is er het laadgedrag. "Mensen laden niet altijd hun batterij op, omdat ze dat vergeten of omdat er niet genoeg laadpunten zijn", zegt ze in "Nieuwe Feiten" op Radio 1. 

Beluister hier het volledige gesprek met Laurien Spruyt in "Nieuwe feiten" op Radio 1 (en lees daaronder verder):

Is het dan de fout van de chauffeur of consument? Niet helemaal. "Ook als de wagen zogezegd in zero-emissie-modus rijdt, gaat hij soms toch nog de verbrandingsmotor gebruiken. Bijvoorbeeld als het heel koud is buiten (...) Zeker bij zware SUV-hybrides wordt er vaak toch naar fossiele brandstof geschakeld", onderstreept Spruyt. "Uit de testen hier blijkt dat plug-in­hybrides 60 procent minder efficiënt zijn dan wat de autobouwers claimen. En dat is nadelig voor de consumenten, want ze betalen per jaar 460 euro meer aan brandstof dan wat ze dachten toen ze de wagen aankochten."

Chauffeurs betalen jaarlijks 460 euro meer aan brandstof dan eerst gedacht

Mobiliteitsexperte Laurien Spruyt

En dan zijn er ook nog de testomstandigheden waarin de auto's worden gecontroleerd en uitgeprobeerd. "In die testen wordt er niet voldoende rekening gehouden met hellingen, of slecht weer (...) of het feit dat de batterij vaak maar half is opgeladen (...) De testen gebeuren vaak nog in een ideale wereld", aldus de mobiliteitsexperte. Volgens haar is het duidelijk dat een volledig elektrische auto dé oplossing is om over te schakelen naar een uitstootvrije wereld. "De plug-inhybrides leunen in hun uitstoot meer aan bij de auto's op fossiele brandstof die we nu kennen", aldus Spruyt.

Meest gelezen