willy vanderperre

BELUISTER & BEKIJK - "The wrong place", het nummer waarmee Hooverphonic naar het Songfestival gaat

“The wrong place”, dat lied wordt onze Belgische inzending voor het Songfestival. Hooverphonic heeft het nummer voorgesteld in de ochtendshow van radiozender MNM. “The wrong place” is er voor de eerste keer gespeeld, en ook de videoclip van het nummer is online gelanceerd. “The wrong place” klinkt anders dan “Release me”, waarmee Hooverphonic vijfde eindigde in het alternatieve online Songfestival vorig jaar. Of Hooverphonic het nummer effectief live zal brengen op het podium in Rotterdam is dan weer een andere vraag.

 “The wrong place” is een nummer dat Alex Callier samen geschreven heeft met de Waalse zangeres Charlotte Foret, winnares van “The voice Belgique” die nu muziek maakt onder de artiestennaam Charles. "Het is een scene uit een niet-bestaande film: een one night stand gone wrong: daar gaat het over. Op één dag was het nummer klaar", vertelt Callier. "Ik was meteen helemaal mee, fantastisch nummer", reageert zangeres Geike Arnaert. België neemt met "The wrong place" deel aan de eerste halve finale van het Songfestival, op dinsdag 18 mei.

Bekijk hier de videoclip van "The wrong place" (en lees voort onder de video):

Callier had een 25-tal nummers op het schap liggen om uit te kiezen. "The wrong place" werd dus niet speciaal voor het Songfestival geschreven, maar de keuze viel toch op dat nummer als onze inzending, omdat de eigenheid van Hooverphonic erin naar voren komt. Ook de videoclip van "The wrong place" is gestileerd zoals je dat van Hooverphonic kan verwachten. Codewoorden: theatraal, humoristisch, duister en een tikje absurd. En op het einde van de clip gebeurt er iets griezeligs. "Een knipoog naar regisseurs Tim Burton en Quentin Tarantino", verklaart Callier.

"The wrong place" heeft instant effect. Het gaat over een one night stand, die verkeerd afloopt.

Alex Callier, Hooverphonic

Volgens Hooverphonic blijft "The wrong place" meteen plakken als je het hoort. "Het nummer heeft instant effect, en dat is een troef op het Songfestival", aldus Callier. "Toen ik het nummer hoorde, voelde ik meteen dat dit voor Hooverphonic wel iets bijzonders kon betekenen. Ik hoorde er meteen een kanshebber in voor het Songfestival", zegt Raymond Geerts. "Wij staan volledig achter het nummer, omdat we het gemaakt hebben zonder enige toegeving te doen."

De eerste reacties bij MNM-luisteraars zijn gemengd. "Ik lig daar niet meer wakker van", reageert Alex Callier. "Voor "Release me" zijn we met de grond gelijk gemaakt, en dat nummer is uiteindelijk door Europese kijkers tweede gestemd in het online Songfestival. Wij zijn er trots op. En Belgen kunnen toch niet stemmen voor ons", grapt Callier.

We staan volledig achter "The wrong place", we hebben geen toegevingen gedaan.

Raymond Geerts, Hooverphonic

Nieuw jaar, maar niet noodzakelijk nieuwe artiesten

De liedjes van het Songfestival mogen niet commercieel uitgebracht zijn voor 1 september van het voorgaande jaar, zoals de regel voorschrijft. Dat betekent dus dat elk deelnemend land voor dit jaar sowieso op zoek moest naar een nieuw lied. Maar een andere artiest kiezen, was geen vereiste. De VRT stuurt opnieuw Hooverphonic, en ook dé topfavorieten van vorig jaar,  de IJslandse groep Daði & Gagnamagnið, zien we dit jaar op het Songfestival. Andere landen hebben wel opnieuw nationale preselecties georganiseerd.

De verwachtingen rond de kandidatuur van Hooverphonic zijn hooggespannen. Ze zijn één van onze Belgische artiesten met een grote aanhang in het buitenland, vooral in Oost-Europa. En vorig jaar scoorde de groep al bijzonder goed in het alternatieve Songfestival online. “Release me”, een ingetogen nummer over de ongeneeslijk zieke vader van Hooverphonic-lid Alex Callier, werd toen vijfde. "Een heel ander en veel kleinschaliger initiatief, maar ik voel nu al dat dit verwachtingen schept voor dit jaar", zegt hij daarover.

“Release me” was een vintage Hooverphonic-ballade: rustig, met strijkers en zonder grote uithalen in de zanglijn. Met “The wrong place” gooit de groep het over een andere boeg. In het nummer zit de typische Hooverphonicsound, maar het klinkt meer up-tempo, door de drums waar het nummer op drijft. Ook anders dan vorig jaar: “The wrong place” wordt gezongen door Geike Arnaert, en niet meer door voormalig zangeres Luka Cruysberghs. 

De vijfde plaats op het online Songfestival vorig jaar schept zeker al verwachtingen voor dit jaar.

Alex Callier, Hooverphonic

De personeelswissel bij Hooverphonic was begin november 2020 groot nieuws. Arnaert was eerder al 11 jaar de vaste zangeres van Hooverphonic, en maakt in de hoofden van velen deel uit van de kernbezetting van de groep. Pluspunt met het oog op het Songfestival: Arnaert heeft bij Hooverphonic tussen 1997 en 2008 al ervaring opgedaan met buitenlandse optredens en grote podia. 

"Er is veel veranderd in de groep, maar tegelijk voelt alles ook heel vertrouwd", zegt Arnaert. "Het Songfestival en specifiek het Sandra Kim-verhaal heeft veel indruk op mij gemaakt. Het heeft mee het zaadje geplant om zangeres te worden."

In deze periode maken verschillende landen hun Songfestivalnummer bekend. Vandaag komen we ook te weten welk lied Nederland afvaardigt. En ook Roemenië en Moldavië maken de inzending van hun kandidaat bekend.

BEKIJK hier het verslag uit "Het Journaal" (en lees verder onder de video):

Videospeler inladen...

Zal het Songfestival wel doorgaan?

In tegenstelling tot vorig jaar zal de liedjeswedstrijd wel degelijk plaatsvinden, ondanks de coronapandemie. Er lagen op voorhand vier scenario’s op tafel. Scenario A (een Songfestival zoals in normale tijden, met artiesten en publiek), zal het sowieso niet worden.

De organisatoren focussen nu op scenario B: met liveshows uit zaal Ahoy in Rotterdam en deelnemers die hun act live brengen op het podium. Of er ook (beperkt) publiek in de zaal zal mogen, wordt ten laatste midden april bekendgemaakt. Er is ook een uitgebreid hygiëneprotocol. Opvallend daarbij is dat de delegaties in principe in hun hotel moeten blijven, tenzij voor officiële activiteiten.

Geen live achtergrondzang meer?

Vorig jaar heeft de organisator van het Songfestival aangekondigd dat de achtergrondzang tijdens de editie van 2021 niet meer verplicht live moet gezongen worden. Daardoor kunnen de delegaties met minder mensen afzakken naar Rotterdam, belangrijk in covid-tijden. 

Artiesten kunnen wel kiezen om toch met live backing vocals te werken, en bovendien moet de hoofdzang natuurlijk nog live gebeuren. De nieuwe regel zal voorlopig enkel dit jaar gelden, maar het is niet uitgesloten dat ook in de toekomst de achtergrondzang niet meer live zal moeten. 

Meest gelezen