Radio 2

De Panne lanceert faceliftpremie: tot 3.000 euro om gevel van handelszaken op te smukken

In De Panne kunnen handelaars een "faceliftpremie" krijgen: een subsidie tot 3.000 euro om de gevel van hun zaak te verfraaien. De opgesmukte gevels moeten de badstad terug op de (shopping)kaart zetten. 

De Panne staat bekend om zijn mooie gebouwen, onder meer uit de belle-époque, de periode voor de Eerste Wereldoorlog. Maar zeker in het handelsgebied kunnen een aantal van de gevels een opfrisbeurt gebruiken. De gemeente lanceert daarom de "faceliftpremie", een premie van hoogstens 3.000 euro om de gevels van handelszaken te vernieuwen. 

Die facelift moet de winkelbuurt een nieuw élan geven. Een élan dat zeker na de coronacrisis welkom is, volgens schepen Stéphane Buyens (ACT!E): "De mooie facades en etalages van de winkels en horecazaken in ons handelscentrum zijn een absoluut aantrekkingspunt dat we nog beter kunnen uitspelen. Handelaars kunnen de premie gebruiken voor schilderwerken, een nieuwe deur, verlichting, maar ook om zonnewering te plaatsen of voor een mooie terras."

Premie zeker welkom

Marc Parrein heeft een groothandel in kappersproducten in de Zeelaan, de belangrijkste winkelstraat van De Panne en vindt de premie een goede zaak: "Het is belangrijk voor De Panne om het handelscentrum te laten heropleven. Ik heb zelf nog een tweede zaak. De bedoeling is ze allebei op te knappen en dan is zo'n premie zeker welkom." 

Meest gelezen