Copyright © 2017, Nicolas Balcazar, licensed via EyeEm Mobile GmbH

Telefoon staat roodgloeiend in de coronacallcentra: "Veel vragen over afspraken en thuisvaccinatie"

Vanaf deze week valt bij de 85-plussers de uitnodiging voor de vaccinatie met het coronavaccin in de brievenbus. Dat merken ze ook aan het aantal telefoontjes in de verschillende coronacallcentra. De meeste vragen gaan over het maken van een afspraak en over de thuisvaccinatie.

"Het begint toch stilaan drukker te worden", vertelt Elke Heuvinck. Zij is de coördinator van het callcenter voor de eerstelijnszone Dender in Oost-Vlaanderen. Daar zijn de uitnodigingen voor de 85-plussers vrijdag allemaal verstuurd. "Vorige week kregen we in totaal 20 oproepen, nu krijgen we er evenveel op 1 uur." Oudere mensen kunnen niet altijd goed met een computer of smartphone overweg. “Mensen moeten online hun afspraak bevestigen maar slagen daar niet altijd in. Via het callcentrum kunnen we ze telefonisch verder helpen."

Sowieso is het niet evident voor de vaccinatiecentra om zicht te krijgen op wie zal komen op het uur dat hij is uitgenodigd en wie niet. “Want de mensen krijgen een uitnodiging, maar moeten niet bevestigen”, legt Raf Langenaekens, medisch expert in de vaccinatiecentra van Oostende en Bredene, uit. “Ze kunnen online bevestigen, maar zijn niet verplicht om dat te doen. Dus wij weten nooit zeker wie effectief zal komen opdagen. Nu bellen we wie niet online bevestigt nog op, maar eens we de ruime bevolking gaan beginnen vaccineren, zullen we dat niet kunnen blijven doen. Want dat zou veel te veel werk zijn. Wat we sowieso wel voorzien, is een reservelijst van mensen die we last minute kunnen opbellen om onmiddellijk te komen voor hun vaccin, als zou blijken dat er te veel overschotten zijn omdat mensen niet komen opdagen."

Er bellen heel wat kinderen ons op met de vraag of we een mobiel team naar hun ouders kunnen sturen

Adim, callcenter vaccinatiecentrum Tienen

Bij eerstelijnszone Zuiderkempen in Antwerpen is het zelfs zo druk dat ze extra vrijwilligers hebben moeten inschakelen. "Sinds vandaag zijn hier 2 nieuwe mensen aan de slag om alle oproepen te kunnen beantwoorden. Het is écht alle hens aan dek. We merken hier dat heel wat telefoontjes gaan over de mogelijkheid tot thuisvaccinatie", vertelt coördinatior Eddy Laeremans.

Ook in Tienen, in Vlaams-Brabant, gaan de telefoontjes vooral over thuisvaccinaties. "Plots krijgen we heel wat telefoons binnen van kinderen met de vraag of er een mobiel vaccinatieteam naar hun ouders gestuurd kan worden omdat zij zelf niet meer in het centrum geraken. Die vraag noteren we dan en sturen we door naar de verantwoordelijke", zegt Adim, die vrijwilliger is in het callcenter van het vaccinatiecentrum in Tienen.

Als je naar de kapper kunt gaan, kan je ook naar het vaccinatiecentrum komen

Kaat Ieven, eerstelijnszone Kemp en Duin

Bij eerstelijnszone Kemp en Duin komen er ook veel vragen binnen om thuis gevaccineerd te mogen worden. Maar dat wil het vaccinatiecentrum zo veel mogelijk beperken. "Als je naar de kapper kunt gaan, kan je ook naar het vaccinatiecentrum komen", zegt Kaat Ieven. "Per persoon die aan huis gevaccineerd wordt, kunnen er 15 personen in het centrum hun vaccin krijgen. Het is dus veel efficiënter als een zoon, dochter, of mantelzorger kan helpen en naar het centrum kan komen. Je kan ook altijd bellen naar het nummer op de oproepingsbrief om een oplossing te vinden met bijvoorbeeld de Minder Mobiele Centrale."

Meest gelezen