Emissieloos busverkeer in de stad tegen 2025 onhaalbaar volgens De Lijn, maar minister Peeters blijft aandringen

Het is niet haalbaar om bussen van De Lijn tegen 2025 volledig emissievrij te laten rijden in de stadskernen. Dat heeft Ann Schoubs, directeur-generaal van De Lijn, gezegd in de commissie Mobiliteit van het Vlaams Parlement. Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) blijft erbij dat de bussen van De Lijn tegen 2025 volledig emissievrij in de stadskernen te laten rijden. Die doelstelling staat in het Vlaams regeerakkoord.

Volledig emissievrij rijden in de stadskernen tegen 2025 betekent volgens De Lijn dat tegen dan 70 procent van de vloot (2.550 bussen) emissievrij moet zijn. Volgens Ann Schoubs heeft dat hoge percentage te maken met "de natuur van het netwerk". 

Volledig emissieloos rijden in de stadskernen in 2025 lijkt ons vandaag niet helemaal realistisch

Ann Schoubs, directeur-generaal De Lijn

Veel bussen op streeklijnen rijden tijdens hun rit immers ook door stadskernen, en moeten dus ook emissievrij gemaakt worden. Daarnaast moeten stelplaatsen worden omgebouwd zodat elektrische bussen kunnen worden opgeladen. "Volledig emissieloos rijden, 100 procent, in de stadskernen in 2025, lijkt ons vandaag in de huidige context niet helemaal realistisch", zegt Ann Schoubs.

De komende jaren wil De Lijn de oudste en meest vervuilende bussen vervangen, waardoor de uitstoot van ongezonde stoffen tegen 2025 met 78 procent zou dalen. Voor de stadslijnen zouden die bussen worden vervangen door e-bussen. Schoubs benadrukt dat "e-hybride bussen" een noodzakelijke tussenoplossing zijn. Die hybride bussen zouden dan elektrisch door stadskernen rijden en daarbuiten overschakelen op diesel. Later kunnen ze wel omgebouwd worden tot volledig elektrische voertuigen.

Ik vind dat we ambitieus moeten blijven

Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD)

Lydia Peeters houdt vast aan de doelstellingen uit het regeerakkoord: 100 procent emissievrij rijden tegen 2025. "Ik vind dat we ambitieus moeten blijven", zegt de minister. "In december en januari heb ik meermaals brieven geschreven aan de raad van bestuur van De Lijn om een tandje bij te steken en in te zetten op de vergroening van de vloot. We hebben een enorme achterstand in vergelijking met de ons omringende landen. Als zij het kunnen, wij dan ook. Ik heb de indruk dat de boodschap goed is aangekomen."  

Peeters wil de rol van de pachters - privébedrijven die in opdracht van De Lijn rijden - versterken. "Op dit ogenblik zijn zij goed voor om en bij de 40 procent van de afgelegde kilometers. Dat mag tot 50 procent gaan. Er is dus nog ruimte om hen meer te betrekken. Zij kunnen soepeler aankopen."

Meest gelezen