Muziekwereld viert 100e geboortedag Astor Piazzolla, "vader van de moderne tango"

Precies een eeuw geleden werd de Argentijnse componist en bandoneonspeler Astor Piazzolla geboren. Hij vermengde de traditionele tango met allerlei andere muzikale invloeden en werd met zijn "nuevo tango" of nieuwe tango een wereldster. Bij ons krijgt Piazzolla een eerbetoon op het Klarafestival met een concert op 20 maart.  

Passioneel, spannend en dramatisch, zo klinkt de tangomuziek van Astor Piazzolla. Over de hele wereld wordt de Argentijnse muzikant herdacht, die vandaag 100 jaar geleden werd geboren. Hij overleed in 1992, maar zijn invloed blijft groot. Volgend week, op 20 maart, is er een huldeconcert in Bozar, digitaal te beleven weliswaar, in het kader van het Klarafestival.

Daar zal ook het Orquesta Tanguedia spelen, met Gwen Cresens op bandoneon. Als kind miste hij een concert van Astor Piazzolla in deSingel in Antwerpen, waar hij nog altijd spijt van heeft. Maar de liveplaat “Live in Central Park” maakte veel goed, vertelt Cresens in “Espresso” op Klara.

Vernieuwer van de tango, door genres te combineren

“Astor Piazzolla was een vernieuwer van de tango, die tradities heeft doorbroken door verschillende muzikale genres te combineren, wat mij ook aanspreekt,” zegt Gwen Cresens.  Piazzolla werd geboren in Buenos Aires, maar emigreerde als kind naar New York. Daar kwam hij in contact met jazz en met Joodse klezmermuziek. 

Als kind kreeg hij een bandoneon. Dat moeilijke instrument lijkt op een kleine accordeon; het verschil zit hem erin dat elke afzonderlijke toets aan beide kanten van het instrument een andere toon geeft en dat de noten ook verschillen bij het duwen en trekken. Vermoedelijk namen Italiaanse migranten het instrument mee over de oceaan, waar het met name in Argentinië in de tangomuziek heel populair werd. Piazzolla, zoals zijn naam doet vermoeden, was zelf de zoon van een Italiaanse inwijkeling in Argentinië.

Luister hier naar "Adiós Nonino", een van de bekendste nummers van Astor Piazzolla; het werd ook gespeeld in Nederland op het huwelijk van toen nog kroonprins Willem-Alexander en zijn Argentijnse eega Máxima Zorreguieta:

Als je iemand het woord "tango" zegt is het tweede woord vaak "Piazzolla"

Op zijn zestiende keerde Piazzolla terug naar Buenos Aires, waar hij optrad en muziek schreef voor allerlei tango-orkesten. Met een studiebeurs ging hij daarna klassieke muziek studeren in Parijs bij Nadia Boulanger, waar hij eerst niet wilde zeggen dat hij bandoneon speelde, “uit schrik verjaagd te worden” volgens Gwen Cresens. Maar Boulanger moedigde hem aan om zijn traditionele muziek zeker niet links te laten liggen. De “nieuwe tango” of “tango nuevo” die hij componeerde werd door de die-hard traditionele fans niet altijd gesmaakt.  

"Hij bracht de tango naar het concertpodium", zegt Gwen Cresens. De tangomuziek oversteeg de dans. Zelf zei Piazzolla dat hij "meer voor het oor dan voor de voeten" schreef. 

Astor Piazzolla werd een wereldster, die ook meerdere keren in ons land optrad. "Als je aan iemand het woord tango zegt, is het tweede woord vaak "Piazzolla", zegt Gwen Cresens.  Naast "Oblivion" en "Adiós Nonino" is ook"Libertango" een overbekend nummer, u herkent het misschien ook van de versie van Grace Jones, "Strange, I've seen that face before."

"Libertango" van Astor Piazzolla op de Zwitserse televisie in 1977:

 100 jaar Piazzolla in Bozar op 20 maart met de ensembles Sonico en Orquesta Tanguedia: hier leest u er meer over. Voor zijn eeuwfeest heeft de stichting Astor Piazzolla ook een internationale wedstrijd uitgeschreven voor solo-instrumenten die zich aan muziek van de meester wagen. 

Meest gelezen