Technici leggen de laatste hand aan de bovenleiding tussen Hamont en Mol
© Radio 2

Vanaf juni elektrische treinen tussen Hamont, Mol en Antwerpen: “Dit zal zorgen voor meer comfort en stiptheid”

De werken op het spoor tussen Mol en Hamont zijn nu nog volop bezig, maar binnen 3 maanden rijden er elektrische treinen tussen Antwerpen en Hamont. Ook de werken tussen Hasselt en Mol zijn op schema.

In 2018 startte spoorwegbeheerder Infrabel met de werken en intussen zijn er 830 bovenleidingspalen geplaatst. In totaal 200 km kabel is bijna volledig gebruiksklaar. "In mei zou alles klaar moeten zijn en kan er uitgebreid getest worden en vanaf juni zullen de eerste reizigers in een elektrische trein op dit spoor kunnen rijden”, vertelt Frédéric Petit van Infrabel. “Dat geeft meer mogelijkheden voor de NMBS wat betreft de capaciteit en het comfort. Elektrificatie komt de mobiliteit maar ook het milieu en de stiptheid ten goede.” Vanaf dan zullen ook twee bestaande piekuurtreinen tussen Brussel en Mol tot in Neerpelt kunnen rijden. Het gaat om één P-trein 's morgens richting Brussel en één P-trein 's avonds vanuit Brussel.

(lees verder onder de foto)

© Radio 2

In mei kunnen we de laatste controles uitvoeren

Dit weekend zijn de laatste elektriciteitskabels afgerold in Mol en tussen Neerpelt en Hamont. Daardoor konden er geen treinen rijden en zijn er vervangbussen ingezet. “Eens dat die werken klaar zijn moeten we nog wat verfijnen zoals bijvoorbeeld aan de brug aan het kanaal in Neerpelt. In mei komt er stroom op de kabels en dan kunnen we de laatste controles uitvoeren”, aldus de woordvoerder van Infrabel.

Hasselt-Mol

De werken tussen Hasselt en Mol zitten ook op schema, die zouden klaar zijn in december 2022. Frédéric Petit: “Een groot deel van de bovenpalen op het tracé van 38 kilometer is al geplaatst en er zijn ook al heel wat kabels afgerold. Als daar alles klaar is, is dat een belangrijk moment voor Limburg omdat dan alle lijnen voor de reizigers zullen geëlektrificeerd zijn en dat geeft voor de NMBS de mogelijkheid om de elektrische treinen overal in te zetten."

De hele elektrificatie van de spoorlijnen tussen Mol en Hamont en tussen Mol en Hasselt hebben 80 miljoen euro gekost.

© Radio 2

Meest gelezen