Antwerpse haven gaat kaaimuur Europa Terminal vervangen: "Willen containerschepen met grotere diepgang ontvangen" 

De Antwerpse haven en terminaluitbater PSA gaan de kaaimuur aan de Europa Terminal op rechteroever vervangen. De huidige kaaimuur moet plaatsruimen voor een dieper exemplaar, waardoor de maximale diepgang van 13,5 naar 16 meter wordt uitgebreid. "Ook de richting van de kaaimuur verandert", zegt Lennart Verstappen, woordvoerder van de haven van Antwerpen.

De haven van Antwerpen gaat samen met terminaluitbater PSA de kaaimuur aan de Europa Terminal vervangen. De kaaimuur van 1.200 meter lang wordt afgebroken en er komt een diepere vervanger. De nieuwe muur zal 16 meter diep zijn. "Om ervoor te zorgen dat containervaarten met een grotere diepgang kunnen aanmeren, gaan we de kaaimuur even diep maken als de maximale diepgang bij opvaart", legt Lennart Verstappen van Port of Antwerp uit. 

Door de richting van de kaaimuur te veranderen, kan de scheepvaart makkelijker passeren

Lennart Verstappen, woordvoerder Antwerpse haven

Buiten het dieper maken van de kaaimuur is er volgens Verstappen nog een belangrijke aanpassing: "Ook de richting van de kaaimuur gaat veranderen. Dat doen we om de afstand tussen de terminal en de vaargeul te vergroten. Daardoor kan de scheepvaart makkelijker passeren. Maar we doen dat ook om het nabijgelegen natuurgebied de Galgeschoor te beschermen."

De werken aan de Europa Terminal gaan eind dit jaar van start. De nieuwe kaaimuur zou binnen 9 jaar af moeten zijn. Het project bestaat uit 3 fases, waardoor de hinder beperkt blijft.

Meest gelezen