Q-Autocars

Autocarsector in West-Vlaanderen heeft het bijzonder moeilijk in coronatijd: "Educatieve reizen helpen ons niet"

Vanaf vandaag zijn educatieve reizen van één dag weer toegelaten voor het lager en middelbaar onderwijs. Het lijkt het begin van een heropleving, maar in de praktijk werkt het niet, omdat de bubbels niet mogen worden vermengd. Eén bus per klas is veel te duur, dus zijn er nauwelijks schoolreizen. 

Er was eerst vreugde in de sector van de autocarreizen. Volgens nieuwe coronarichtlijnen zou het opnieuw mogelijk zijn om een schoolreis van een dag te organiseren. Al snel volgde de domper: per bus mag maar één klas en dat is veel te duur voor een school,  zeker nu die in coronatijd niet meer kan rekenen op extra inkomsten van sponsors. Anders mogen leerlingen deur aan deur koekjes, pannenkoeken of pralines verkopen, tijdens de pandemie is dat totaal uit den boze. 

Q-Autocars: "Een bus kost meer dan een huis"

Xavier Desender van Q-Autocars uit Lombardsijde stelt vast dat het systeem van één klas per bus voor geen meter werkt: "Vooral bij ons aan de kust. Er zijn kleine klasjes van 10, 15, 20 kinderen. Scholen kunnen dat niet betalen. Intussen krijgt mijn bedrijf het steeds moeilijker. Bij ons werken maar 3 mensen en ik heb maar 3 bussen, maar één zo'n bus kost meer dan een huis, met dat verschil dat je die in een veel kortere tijd moet afbetalen. Het zijn moeilijke tijden." 

Noël Tours: "Op de bussen van de Lijn zitten ze allemaal samen, bij ons niet."

Philippe Demuynck van Noël Tours uit Avelgem zegt dat niemand het nog weet en de scholen hen bellen. "In elk geval is de één-klas-per-bus-regel onbetaalbaar. Neem nu 400 of 500 euro als prijs voor een dagreis naar pakweg Pairi Daiza. Als je dat moet delen door 50 of door 20, dat maakt een groot verschil. Minister Weyts (N-VA) had de regeling beter eerst eens met ons doorgepraat. Wij denken dat de regeling misschien veeleer bedoeld was om in het dorp zelf, al of niet per fiets een tochtje te maken, maar natuurlijk springt de autocarsector hierop. Wij hebben 14 voertuigen, 3 daarvan hebben nu een beetje werk. 7 voltijdse medewerkers zijn in tijdelijke werkloosheid, de anderen zijn opgetrommeld door de VDAB om met Lijnbussen aan schoolvervoer te doen. Het gekke is dat onze mensen daar meer kinderen mogen vervoeren dan dat ze voor educatieve reizen van Noël Tours mogen doen. We zitten nu met de vraag: moet je opstarten of niet voor de paasvakantie? Maar begrijp me niet verkeerd. Dat wij er niet klaar in zien, betekent niet dat we alles in vraag stellen. Gezondheid is het allerbelangrijkste." 

Noël Tours

Reizen Suffis: "Schoolreizen is vanaf de paasvakantie onze kernactiviteit."

Bij Reizen Suffis uit Poperinge werken een 40-tal mensen. "We zijn niet gesloten, maar die regeling rond educatieve reizen helpt ons niet vooruit. We hebben een 20-tal bussen die leerlingenvervoer doen en dan nog 8 andere. We hebben ook ons eigen touroperatorprogramma. Maar het is er nu de tijd niet naar om bijvoorbeeld vroegboekacties te doen, dat zou wereldvreemd zijn. De tijd wordt stilaan krap om nog dingen voor elkaar te krijgen. Schoolreizen zijn onze kernactiviteit vanaf de paasvakantie. Scholen hebben maar een beperkt budget voor reizen. Eén klas per bus is onbetaalbaar." 

Suffis

Herman & Vandamme: "Wij beginnen nu ook met autoreizen en vaccinatievervoer."

Vechtlust en creativiteit hebben de West-Vlaamse autocarbedrijven zeker. Neem nu Herman & Vandamme uit Menen. Het bedrijf dat 150 mensen tewerkstelt en zo'n 130 bussen heeft, biedt een waaier van activiteiten aan, ook schoolreizen. "We hebben een aantal offertes uitgewerkt, maar er kwam geen storm van reacties", zegt Aline Herman. "We rijden ook voor de Lijn, doen fabrieksvervoer en hebben ons ook ingeschakeld in de vaccinatieplannen. We brengen mensen naar de vaccinatiecentra. We zijn ook begonnen met "En route", een project om met de eigen bubbel met de auto te reizen. Het zijn pakketjes met een leuke toets. Een weekend met een deux-chevauxtje. Eerst in eigen land, maar als de grenzen opengaan, hopen we zo ook reizen naar het buitenland te kunnen aanbieden." 

Meest gelezen